Vedtaket innebærer at kontrollsentralen i Røyken blir nedlagt fra 2008, og flygelederstillinger overføres til Sola.
FRUSTRERT: Tillitsvalgt for flygelederne, Paul Johannessen, er frustrert over styrets avgjørelse og mener styret går med ryggen inn i fremdtiden med denne besluttningen. Foto: NRK
- En rystende feil på et katastrofalt feil grunnlag som kan ødelegge et firma som Avinor på lang sikt, sier tillitsvalgt for flygelederne, Paul Johannesen.
- Styret i Avinor gikk i kveld inn for å plassere hovedkontrollsentralen på Sola. Vedtaket ble kjent etter gjentatte utsettelser.
- Det er ingen løsning det styret nå har kommet med, tvert imot så har de ingen tanke for konsernets fremtid, de har feid problemene under teppet og de går med ryggen inn i fremtiden, sier Johannesen.
- Tilliten til styret er lik null, sier Johannesen.
Spenningen knytter seg nå til om flygelederne legger ned arbeidet som følge av beslutningen.
Sikkerhet og økonomi
Avinor-styret har i sin begrunnelse lagt vekt på sikkerhet, økonomi og nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken når det nå har valgt Sola som eneste kontrollsentral i Sør-Norge.
ENDELIG BESLUTTNING: Avinors styreformann, Anders Talleraas, og Avinor-direktør, Randi Flesland, presenterte i kveld avgjørelsen om å legge ned kontrollsentralen i Røyken. Foto: Scanpix
Styret påpeker at alle de tre alternativene som ble vurdert, Røyken, Sola og Værnes, tilfredsstiller krav til
sikkerhet. Men Sola ble valgt fordi det ifølge styret er det økonomisk mest fordelaktige alternativet.
Ingen flygeledere blir overtallige som følge av lokaliseringsvedtaket.
Samtlige av flygelederne som i dag er ansatt ved de to kontrollsentralene i Røyken og Sola, vil bli
innplassert i Kontrollsentral Sør, ifølge en pressemelding fra Avinor.
Et forslag om å utsette behandlingen av saken ble nedstemt mot stemmene til de tre ansattevalgte representantene på styremøtet onsdag.
FLYKAOS: Avinor-styret har i kveld besluttet å legge ned kontrollsentralen i Røyken. Nå kan det igjen være duket for flykaos. foto: Scanpix
Kaos
Da vedtaket sist mandag ble kjent for flygelederne i Røyken, følte en vesentlig del av flygelederne at de ikke mentalt var skikket til å utføre jobben med den sikkerhet som det er lagt opp til.
De forlot derfor sine arbeidsposisjoner, med det resultat at det oppsto store forsinkelser i flyavviklingen.
Det ble hundrevis av kanselleringer både mandag og tirsdag.