LETTET PÅ SLØRET: I formiddag lettet Aker Maritime litt på sløret for hvordan selskapet, som kontrolleres av investoren Kjell Inge Røkke, vil redde Kværner.
- Hvis planen gjennomføres, vil vi få et sted mellom 40 og 60 prosent av aksjene i Kværner, sa AMAs finansdirektør Trond Westlie. Det betyr full kontroll.
Men Røkke har dårlig tid. Først torsdag fikk Kværners styre Røkkes plan og bankene har de ennå ikke snakket med.
Torsdag om en uke skal en ekstraordinær generalforsamling i Kværner ta stilling til plan A; som bygger på russiske Yukos Oils forslag. Det er denne styret i Kværner går inn for.
Aker Maritime, som nå trolig eier rundt 25 prosent av aksjene i Kværner, signaliserer at man vil stemme nei til plan A. Det kreves en tredel av de fremmøtte aksjene for å stemme den ned.
Utsettelse
Skulle det skje, vil likevel ikke generalforsamlingen kunne stemme over plan B fra Røkke. Da må det innkalles til en ny generalforsamling, med en ukes varsel.
- Hvor lang tid trenger dere for å sy sammen en løsning?
- Vi trenger to uker, svarte finansdirektør Westlie.
PLAN B: Finansdirektør Trond Westlie (th) og Kjell Inge Røkke la frem sine planer under en fullsatt pressekonferanse i Aker Maritimes lokaler på Lysaker.
- Det betyr at dere på en uke skal bli enig om bytteforholdet mellom Aker Maritime og Kværner, komme til forståelse med bankene og finne styre og ledelse for det nye selskapet. Er ikke det vel optimistisk, ble Røkke spurt på sunnmørsdialekt.
- Nå er ikke vi sunnmøringer, men det skal nok gå likevel, svarte Røkke som opptrådte avslappet og spøkefullt.
Forskjell
Hovedforskjellen mellom plan A og B er at Røkke trekker inn den gamle tanken om en fusjon mellom olje- og gassdivisjonene. Aker Maritime skal få oppgjør i Kværner-aksjer. Da vil Aker Maritime delta i en emisjon, men den skal være på 2 milliarder kroner, ikke 3, slik det står i plan A.
Emisjonskursen skal videre være ned mot 1 krone, og bankene vil ikke få lov å konvertere lån på 4,5 milliarder til aksjer etter tre til fem år.
At Aker Maritime har videre planer for Kværner, kom fram da det ble sagt at man på lang sikt ser for seg en sammenslåing mellom Aker Yards og Kværners verft.
Usikkerhet
- Men hvem skal redde Kværner i den flytende situasjonen før det skjer en avklaring, var et gjennomgående spørsmål.
Kværner sendte torsdag ut en melding om at kassa er tom – igjen. Selskapet mangler 250 millioner kroner til løpende utgifter. Hvem skal holde skuta flytende, ble Røkke spurt.
- Vi legger til grunn at hvis de store aksjonærene blir enig, vil det være mulig å skaffe penger til den løpende drift. Jeg er helt sikker på det, sa Røkke.
- Hvis det er ønske og vilje er det mulig å få dette til, gjentok Westlie og viste til at generalforsamlingen godt kan diskutere plan B, selv om det ikke kan fattes noe vedtak.
- Er du villig til å ta ansvar for at Kværner går konkurs, ble Røkke spurt.
Kværners styreformann Harald Arnkværn har sagt han går til skifteretten neste fredag, hvis styrets plan torpederes.
- Det er styrets ansvar å finne en løsning på Kværners finansielle problemer. Vårt ansvar er å ivareta Aker Maritimes interesser, sa Røkke.
RØKKES REDNINGSPLAN FOR KVÆRNER:
- * - Kværner overtar olje- og gassvirksomheten i Aker Maritime (AMA).
- * - Røkkes selskap AMA får betalt i Kværner-aksjer.
- * - Kapitalutvidelse på 2 mrd. kroner rettet mot alle aksjonærene i Kværner.
- * - Emisjonskurs på ned mot 1 krone.
- * - AMA deltar i emisjonen, men ikke långiverne.
- * - AMA blir største aksjonær i Kværner med 40-60 prosent av aksjene.
- * - Lån for 4,5 mrd. kroner til Kværner blir rente- og avdragsfrie i 10 år.
- * - Lån for 4,5 mrd. kroner til Kværner blir avdragsfrie i 3 år.
- * - Långiverne får ikke konvertere lån til aksjer.
- * - Kværner blir et norskeid selskap med hovedkontor i Norge.
- - (kilde NTB)