Rekordprisen inkluderer ikke bare presidentvalget, men også
flere hundre kongressvalg. Guvernørvalg og andre lokalvalg er imidlertid holdt utenfor regnestykket.
DYR VALGKAMP: Demokraten Kerrys valgkamp er ikke fullt så dyrt som Bushs, men det koster.
Ifølge det uavhengige Center for Responsive Politics er økningen på 30 prosent i forhold til valgene for fire år siden.
1,8 milliarder på reklame
Presidentvalget har alene en prislapp på nær 8 milliarder kroner. Bush-kampanjen har så langt brukt 1,8 milliarder kroner på TV-reklame, meningsmålinger og på å reise land og strand rundt.
Bush har fortsatt nesten 1 milliard i bakhånd til sluttspurten.
Kerry beskjeden
Demokraten Kerrys budsjett er noe mer beskjedent. Han har brukt 1,3 milliarder så langt, og har 750 millioner kroner på å overbevise tvilerne fram mot 2. november.
Til sammenligning brukte alle kandidater i 1976-valget, som ble vunnet av Jimmy Carter, 1,1 milliarder kroner, ifølge Center for Responsive Politics.
FLESKER TIL: Bush holder ikke tilbake når han gjennomfører valgkampen. Presidenten har brukt 1,8 milliarder kroner på reklame.
Analytikerne påpeker at summene illustrerer at forsøket i 2002 på å bli kvitt korrumperende pengestrømmer i amerikansk politikk, har vært mislykket.
Økonomiske støttespillere har klart å finne huller i systemet og kanaliserer pengene via omveier.
Spytter i potten
Særlig har de private bidragene til kandidatene økt kraftig.Grensen for de individuelle bidragene er på 13.000 kroner per person, en dobling av grensen som eksisterte før 2002.
De personlige bidragene til valgkampen i år var på over 16
milliarder kroner, 6 milliarder kroner mer enn i 2000.
Samtidig vil bidragene fra politiske støttegrupper øke med 33 prosent til 2,5 milliarder kroner.
Endelig er det ingen ulempe for amerikanske politikere å ha egne penger på bok, heller.
Ifølge Center for Responsive Politics bruker kandidatene 1
milliard kroner av egen lomme i kampen for politisk makt.