NRK Meny
Normal

Regjeringen vil ta 120 millioner mer fra NSB

NSB får bare beholde én av to kroner de tjener. Regjeringen vil nemlig øke utbyttet fra NSB i år med 120 millioner kroner, til nesten 300 millioner kroner.

Samferdselsminister Marit Arnstad

Samferdselsminister Marit Arnstad vil øke NSB-utbyttet, men togselskapet påpeker at de stor foran store investeringer de helst skulle ha brukt pengene til.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Det er penger togselskapet helst ville ha beholdt selv, for NSB trenger 12 milliarder kroner de neste årene, blant annet for å kunne kjøpe nye tog.

– Vi trenger å investere rundt 12 milliarder det neste tiåret, inklusiv det vi nå kjøper av tog, sier konsernsjef i NSB Geir Isaksen.

Fordi NSB tjener mer penger enn anslått, foreslår imidlertid regjeringen i årets reviderte nasjonalbudsjett at utbyttet fra togselskapet skal økes med 120 millioner kroner, til nesten 300 millioner.

– Har anbefalt staten å ikke ta utbytte

Det skjer til tross for NSBs anbefalinger om det motsatte.

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, mener regjeringen burde ha latt mest mulig penger ligge igjen i NSB, slik at de kunne brukes til blant annet nye tog.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Vi har anbefalt staten å ikke ta utbytte på grunn av at NSB står foran veldig store investeringer. Da ville det være riktig å la mest mulig penger ligge igjen i selskapet, mener Isaksen.

Nå forsvinner altså nesten én av to kroner NSB tjener, rett inn i statskassen.

– Vi vil selvfølgelig innrette oss etter det. Vi er jo glade for at vi har et såpass godt resultat at vi kan betale et skikkelig utbytte til staten, men vi mener det er viktig for oss å ha en forutsigbarhet når det gjelder vår evne til å gjennomføre de planlagte investeringene, sier Isaksen til NRK.

NSB har tidligere sagt at selskapet må anskaffe 150 nye tog de neste ti årene for å håndtere utfordringene med befolkningsveksten, særlig i de store byene.

Samferdselsdepartementet: – Vil sikre både selskap og eier

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet forsvarer likevel utbytteforslaget.

– Vi har en langsiktig utbyttepolitikk som sier at vi tar 50 prosent utbytte. Ethvert selskap har nok lyst på mest mulig penger. Vi er opptatt av å både sikre NSBs behov for kapital og å sikre staten og eierens andel av inntektene, sier Pollestad.