Det ble solgt melk fra Q-meieriene for første gang i Megabutikken på Skøyen i Oslo i går, etter at også COOP nå har bestemt at Tine ikke lenger skal være enerådene.
Forbrukerpress
FORBRUKERPRESS: Q-melk nyter godt av at forbrukerne krever melken inn i butikkene. Foto: NRK
Forrige uke tok også ICA butikkene Q-meieriene inn i melkehyllene over hele landet og butikksjef på Mega på Skøyen, Truls Dedekam, sier han var nødt til å ta inn Q-melk.
- Vi har tatt inn Q-melk etter relativt stort press fra våre kunder. Kunder her i butikken har sagt at de ønsket å gå i andre butikker å handle, både melk og andre varer, dersom vi ikke fikk inn Q-melk, sier Dedekam.
Det er avsløringen om at Tine tilbød ICA 16 millioner kroner hvis de fjernet konkurrenten Synnøve Finden fra hyllene, som har fått forbrukerne til å kjøpe mer ost og melk fra Tines konkurrenter.
Doblet salget
Q-meieriene doblet melkesalget forrige uke, og administrerende direktør Bent Myrdahl gir forbrukerne æren for at de fra i går også leverer melk til COOP-butikkene.
- Det er forbrukerne som har fått oss inn i COOP-butikkene. Nå har vi jo hatt en god dialog med COOP-ledelsen, men vi fikk jo veldig fart i prosjektet når forbrukerne kom å krevde melken vår inn i butikkene, sier Myrdahl.
Mens Synnøve Finden og Q-meieriene selger som aldri før etter bråket rundt storebror Tine, så falt Tines melkesalg mellom 3 og 5 prosent forrige uke. Kommunikasjonsdirektør i Tine, Bjørg Bruset, sier de nå har en jobb å gjøre.
- Vi må bli enda flinkere til både markedsføring og salg etter det som har hendt den siste tiden og bygge opp igjen den tilliten som vi tror vi vil få, sier Bruset.