- Det er alle kanselleringene og forsinkelsene som gjør at
vi ser oss nødt til å gå til dette ekstraordinære tiltaket, bekrefter informasjonssjef Hege Resvoll Skaug i Posten Norge til NRK.
Et eget fly, leid inn fra Danish Air Transport, vil dirigeres rundt i Norge med post, hvor det er størst behov.
I tillegg har Posten kjøpt seg inn på en rekke SAS-ruter, som den ordinære fraktavtalen med SAS ikke dekker.
SAS får regningen
Hva det innleide flyet og alle tilleggsrutene koster, har ikke Posten oversikt over per i dag. Men at kronene triller fort, er sikkert.
- Vi så oss bare nødt for å gjøre noe. Hvor summen ender får vi ta etter jul, sier Hege Resvoll Skaug.
Regningen sender de til SAS, selv om det er Avinor og dårlig flylederbemanning som er årsaken til førjulskaoset - som truer juleposten.
- Vi søker SAS om kompensasjon, i og med det er dem vi har avtale med. De klarer ikke å oppfylle denne. Om de videresender regningen videre til Avinor, blir SAS sin avgjørelse, sier Skaug.
Større omfang enn tidligere
Posten har tidligere også leid inn eget fly eller kjøpt seg opp på andre ruter for å få all juleposten frem.
- Det som er spesielt, er det store omfanget og den lange perioden. Vi starter i dag og fortsetter helt frem til 23. desember.
Men også Posten er avhengig av friske flygeledere for å få postflyet opp i lufta og ned igjen.
- Det sant. Men flyet gir oss en langt større fleksibilitet. Det kan ta av og fly dit vi trenger det. Vi trenger ikke vente på fly som står fast på en flyplass og ikke kommer videre.
- Med alle disse tiltakene vil vi kunne rekke våre interne tidsfrister for å få posten ut, sier Skaug.
Følgende ruter ekstradekkes:
* Oslo-Bergen
* Oslo-Tromsø
* Oslo-Stavanger
* Oslo-Bodø
* Kristiansand-Bergen
* Kristiansand-Trondheim
* Bergen-Ålesund
* Bergen-Molde
* Bergen-Stavanger
* Bergen-Trondheim
* Trondheim-Stavanger
* Trondheim-Bodø
* Trondheim-Tromsø
* Tromsø-Alta
I tillegg blir det ekstra biler på rutene Oslo-Trondheim og
Oslo-Kristiansand for å avlaste flytrafikken.