Hopp til innhold

Regjeringen oppfyller kravet fra Posten

Etter mange år med i brudd i konsesjonsreglene i forhold til Posten, har regjeringen nå bestemt seg for å oppfylle sin del i avtalen.

Postens logo
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Staten har forpliktet seg til å dekke de ulønnsomme post- og banktjenesten som de selv har pålagt selskapet, noe de aldri har bevilget penger til før nå.

Glede i Posten

– Vi er glad for at regjeringen endelig oppfyller sin del av avtalen, sier Kjell Rakkenes i Posten til nrk.no.

Da regjeringen i fjor la frem statsbudsjettet for 2009 ville de, i likhet med de fire foregående årene, ikke dekke Posten sine kostnader for de ikke ulønnsomme post- og banktjenestene, nå er tonen en annen.

Les: - Vi handler kraftigst av alle
Les: - Regjeringen er arrogante

I det reviderte budsjettet som ble lagt frem i dag hadde regjeringen bestemt seg for å bevilge 518 millioner kroner til kjøp av disse tjenestene. Som blant annet dreier seg om transport i distriktene. Dette er kostnader Posten tidligere selv har dekket gjennom sitt overskudd.

Handler ikke om finanskrisen

- Vi vil sørge for bedre løsninger i distriktene, sa finansminister Kristin Halvorsen på dagens pressekonferanse, og får støtte fra sin regjeringskollega i Samferdselsdepartementet.

- Dette gjør vi for å sikre at vi fortsatt skal ha et godt tjenestetilbud i hele landet, tross finanskrisen, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.

Ifølge Rakkenes har dette egentlig ikke så mye å gjøre med finanskrisen, men mer med en trend der bruken av posttjenester i Norge har forandret seg.

Konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge

Konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

- Finanskrisen har forsterket en allerede nedadgående trend, men Posten har behov for store restruktureringer de neste årene på grunn av forandringer i folks postvaner, sier Rakkenes.

– Postens suksess i fremtiden avhenger av at vi lykkes med å omstille og effektivisere virksomheten. Vi må være konkurransedyktige og møte kundenes behov, samtidig som vi utvikler nye vekstområder, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge i en pressemelding.