Selskapet har kompensert for økte råvarepriser med prisøkninger.
Orkla Brands, som står bak merkevarer som Stabburet, Sætre og Lilleborg, hadde et noe lavere resultat.
- Les også:
- Les også:
Svakere kjekssalg
Nedgangen skyldes blant annet svakt salg av enkelte kjeks- og godterivarer mot slutten av året og bortfall av eksportleveranser for Lilleborg.
– På tross av krevende markeder er det tilfredsstillende å se at Orkla Brands opprettholder sine sterke markedsposisjoner i Norden, samtidig som de gjennom prisøkninger har kompensert for økte råvarepriser. Vi er også godt fornøyd med at de iverksatte tiltakene i Russland nå gir resultater, sier konsernsjef Bjørn M. Wiggen i Orkla.
Industrikonglomeratet har fortsatt planen med nedsalg av aksjer gjennom 2011, og totalt har det kvittet seg med aksjer for 4,5 milliarder kroner gjennom året.
– Styrket handlefrihet
– Vi har gjennom 2011 styrket vår finansielle handlefrihet gjennom salget av Elkem og nedsalget i aksjeporteføljen, samtidig som vi har utbetalt betydelig kapital til våre aksjonærer, sier konsernsjefen.
For 2011 som helhet hadde Orkla et driftsresultat på 2,9 milliarder kroner, mot 4,2 milliarder kroner året før.