Resultatfremgangen skyldes ikke minst at russere drikker statig mer øl.
- Vi er glad for den positive driften i konsernet, fortalte avtroppende konsernsjef i Orkla, Jens P. Heyerdahl, da han la frem selskapets resultater i formiddag.
Og økt ølsalg er en av de viktigste grunnene til at Heyerdahl kan være tilfreds. Baltic Beverages Holding (BBH), som Orkla eier halvparten av, selger nemlig øl som aldri før i Russland. BBH er russernes favorittøl, og mer enn hver fjerde øl kommer fra nettopp dette bryggeriet. I fjor økte derfor omsetningen i BBH med 65 prosent til godt over fem milliarder kroner, hvorav halvparten altså går rett inn i Orklas regnskaper.
Men Orkla-ledelsen har tro på at russerne skal greie å drikke mer av deres øl. I snitt drakk en russer 37 liter øl i 2000, men Orkla mener russerne burde greie 60 liter hver.
Foruten øl, bidro også Orklas kjemivirksomhet til den sterke resultatforbedringen. Borregaard ChemCell, som Orkla har forsøkt å kvitte seg med i et helt år, greide å oppdrive langt hyggeligere resultater i 2000 enn året før. Orkla har derfor besluttet å ikke selge unna virksomheten.
Men Jens P. Heyerdahl lover at det vil komme strukturelle endringer i form av oppkjøp og fusjoner i fremtiden, og ikke i form av oppstykking, slik styremedlem Christen Sveaas har tatt til orde for.