Den tyske staten har også deltatt aktivt i redningsaksjonen. Magna har konkurrert med italienske Fiat om å få overta Opel fra General Motors (GM).
Myndigheter med i forhandlinger
Tyske myndigheter har vært svært sentrale i forhandlingene for å hindre at Opel går med i dragsuget av en mulig GM-konkurs. Forbundskansler Angela Merkel hadde fredag nye møter med GM-ledelsen, Fiat og Magna.
Det canadiske selskapet har lovet at ingen av Opels fire fabrikker i Tyskland skal nedlegges. Opel har til sammen 55.000 ansatte over hele Europa.
Fiat trakk seg
Fiat trakk seg fra forhandlingene fredag, angivelig på grunn av et krav fra GM på 350 millioner euro for å holde Opel flytende inntil en ny eier kan ta over. Dette kravet skal heller ikke tyske myndigheter ha gått med på.
Magna vil i de kommende ukene gjøre store midler tilgjengelig for Opel. Deretter er det meningen at tyske myndigheter skal tilby Opel et lån på drøye 13 milliarder kroner.
- Dette var ikke en lett beslutning å ta. Men vi har vurdert risikoen vi nå tar mot faren for at Opel skulle gå konkurs, sier Steinbrück.
Les også:
– Ny framtid
Den tyske finansministeren understreker at tyske myndigheter ikke vil bidra med midler utover det planlagte lånet. Det er likevel ventet at lånegarantier på 4,5 milliarder euro vil bli stilt til rådighet. Styreleder i Magna, Siegfried Wolf, opplyser at selskapet vil gjøre alt det kan for å redde så mange som mulig av arbeidsplassene i Opel.
Sjefen for GM i Europa, Carl-Peter Forster, sier at Opel er reddet for denne gang.
– Dette er begynnelsen på en ny framtid for Opel, arbeiderne og varemerke, kommenterte han.
Russisk samarbeid
Den canadiske bildelsprodusenten samarbeider med russiske interessenter, nærmere bestemt storbanken Sberbank og landets nest største bilprodusenten GAZ.
Avtalen som nå er inngått innebærer at GAZ skal produsere Opel-biler for det russiske markedet ved sin nyåpnede fabrikk i Nizjnij Novogorod, 400 kilometer nordøst for Moskva.
Fabrikken er bygd i samarbeid med Magna. Magna eier fra før den østerrikske bilprodusenten Magna Steyr, og produserer bildeler til General Motors, Ford og Chrysler i USA, Volkswagen og BMW i Europa og Toyota i Japan.