Hopp til innhold

– Helt opp til Stoltenberg å velge hvem han flyr med

MOSS LUFTHAVN RYGGE (NRK.no): En svært offensiv Ryanair-sjef Michael O'Leary holdt torsdag pressekonferanse for å lange ut mot kritikerne.

O'Leary

Michael O'Leary holdt torsdag pressekonferanse for å svare på den siste ukens kritikk.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Ryanair-sjef Michael O'Leary med flymodell på hodet

Ryanair-sjef Michael O'Leary uttalte onsdag at det er frivillig å jobbe for selskapet.

Foto: ALBERT GEA / Reuters

Det irske lavprisselskapet har den siste uken møtt hard kritikk fra flere hold for arbeidsmiljøet og mulige brudd på skatteregler blant de ansatte.

– Det er ingenting som tilsier at Ryanair har brutt noen lover, slo en skråsikker O'Leary fast på pressekonferansen.

– Falske anklager

Den irske flysjefen, som har fløyet fra Irland fra Norge for å svare på kritikken, avviser også at selskapet ansetter folk på «slavekontrakter».

– Det er ikke mulig å beholde flere tusen ansatte, dersom de jobber på såkalte slavekontrakter, sier en offensiv Ryanair-sjef.

For å understreke dette, viser O'Leary til at selskapet har 8500 ansatte, at de har lav utskiftingstakt for personalet, og at de overhodet ikke har problemer med rekruttering.

O'Leary gikk også direkte ut mot de to tidligere Ryanair-ansatte som har kritisert selskapet. Den ene av de ansatte, Allessandra Cocca har varslet søksmål mot Ryanair, og får støtte av YS-organisasjonen Parat.

O'Leary gjentok flere ganger at ingen av de to ansatte forlot selskapet frivillig, men at de ble sparket. Han sier også at han ikke har noen tro på at de tidligere ansatte vil vinne søksmålet.

– De har ikke blitt urettmessig oppsagt. De har omskrevet historien etter at den skjedde, sier Ryanair-sjefen, som blankt avviser muligheten for et forlik.

– Jeg har hørt løgnene til Parat og disse to i flere dager. Det kommer ikke til å bli et forlik, sier O'Leary.

– Skal ikke skatte til Norge

O'Leary hevder også at det ikke stemmer at Ryanair-ansatte skal skatte til Norge.

– De jobber på irskregistrerte fly, og skal ikke skatte til Norge. Det er ikke Ryanair som har laget disse reglene, det er EU, sier O'Leary.

Ryanair-sjefen fulgte opp med å si at selskapet fullt ut følger irsk arbeidsmiljølov og EUs regelverk.

På direkte spørsmål fra NRK om det stemmer, slik Skattedirektoratet har opplyst overfor NRK, at de Ryanair-ansatte antagelig skal skatte til både til Norge og Irland, svarer O'Leary slik:

– Det er bare tull. I henhold til EUs regler kan man ikke skatte to ganger. De ansatte ville ikke ha noe igjen å leve for, sier O'Leary.

– Helt opp til ham

Tidligere denne uken sa statsminister Jens Stoltenberg at han aldri har fløyet med Ryanair. Heller ikke dette får passere ukommentert av den irske flysjefen.

– Det er helt opp til ham å ikke fly med oss, det står han fritt til å gjøre. Han kan fly med hvilket selskap han vil, sier O'Leary kritisk.

Han stiller videre spørsmålet om hvem Stoltenberg flyr med.

– Flyr han med SAS, som det siste året har kuttet flere tusen stillinger? Hvorfor flyr han ikke med et selskap som satser i Norge, spør O'Leary sarkastisk.

På spørsmål om hvorfor O'Leary har tatt seg tid til å fly til Norge for å svare på det Ryanair-sjefen mener er «tullete kritikk», svarer O'Leary at det er fordi «disse anklagene er overalt i norske aviser».

– Dessuten er det blå himmel, fint vær, god øl og vakre jenter her. Jeg trenger ingen unnskyldning for å komme til Norge, sier O'Leary.

– Vi ha litt av det de røyker

Under pressekonferansen kom O'Leary også med en direkte oppfordring til samferdselsminister Marit Arnstad, og inviterte henne til å komme på besøk til Ryanairs base på Rygge.

– I dag har jeg også sendt et brev til samferdselsministeren med en invitasjon, sier O'Leary, som også tok seg tid til et realt sleivpark mot SAS.

– De som tror at Norge har verdens beste luftfartssystem burde fortelle meg hva de røyker, for jeg vil gjerne ha en smak, sa O'Leary, på sedvanlig sarkastisk måte.

Kommentaren var rettet mot et utsagn fra SAS' informasjonssjef tidligere denne uka.

Hard kritikk

Tirsdag fortalte NRK at kabinpersonalet i Ryanair har bodd fast ved Rygge, og flydd inn og ut av Norge hver dag. Likevel har de skattet til Irland.

Skattedirektoratet presiserer overfor NRK at skattereglene er slik at personer bosatt i Norge skal betale skatt til Norge av all inntekt. I tillegg har Norge en skatteavtale med Irland, som sier at personer som jobber for et irsk selskap kan betale skatt til Irland. Norske myndigheter skal da foreta kredittfradrag når skatten i Norge beregnes, slik at skattyter ikke blir dobbeltbeskattet.

Tidligere kabinansatte har også gått hardt ut mot arbeidsmiljøet i lavprisselskapet. Tidligere flyvertinne Alessandra Cocca har varslet at hun vil gå til sak mot selskapet, etter at hun ble sagt opp kort tid før den ett år lange prøvetiden gikk ut.

Den italienske flyvertinnen sier også at de ansatte i selskapet lever under et fryktregime, og at mange ansatte skylder selskapet penger – fordi de selv må betale for egne kurs.

YS-organisasjonen Parat er blant dem som har kritisert selskapet hardest. Parat har karakterisert Ryanair-kontraktene som «slavekontrakter», og mener norske myndigheter lukker øynene og aksepterer utnytting av ulovlig innleid arbeidskraft på Rygge.

SV: – Ingen grenser for grådighet

Karin Andersen

SVs Karin Andersen mener det foregår grov utnytting innen norsk luftfart, og krever at dette stoppes.

Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

Statsminister Jens Stoltenberg måtte onsdag svare for kritikken under muntlige spørretimen i Stortinget. Blant dem som mener regjeringen har vist passivitet i saken er KrF.

Stoltenberg avviser passivitet, men sier samtidig at han selv aldri har fløyet med selskapet. Også blant regjeringspartiene kreves det nå at arbeidsforholdene i norsk luftfart saumfares.

– SV forventer at regjeringen sørger for at luftfartsmyndighetene og andre aktuelle instanser saumfarer norsk luftfart for uverdige og ulovlige forhold, sier SVs arbeidspolitiske talsperson Karin Andersen til NRK.

NRK skrev torsdag at Luftfartstilsynet ikke har ført et eneste tilsyn med Ryanair, til tross for at de i 2010 overtok Arbeidstilsynets ansvar for å kontrollere arbeidsmiljøet for flygende personell i flybransjen.

– Virksomheter som nekter å forholde seg til anstendige arbeidsforhold og som nekter ansatte grunnleggende rettigheter har ingen plass i norsk næringsliv. Det er på tide at denne grove utnyttingen stoppes, sier Andersen.

Anthony Wagstaff, avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, uttalte torsdag at manglende kontroll kan gå ut over sikkerheten. Luftfartstilsynet har lovet at det vil bli ført tilsyn med Ryanair i 2013.