Norwegian Air Shuttles organisasjon, som i dag teller vel 130 ansatte, skal innen 1. september vokse til nærmere 300. De skal sørge for at det til enhver tid er passasjerer til de nye innenriksrutene fra Oslo til Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø, og også sørge for at seks Boeing 737-maskiner betjener disse rutene på en sikker og forskriftsmessig måte.
- Da jeg gikk fra kontoret ved halv totiden natt til fredag var det fortsatt lys på flere av kontorene, sier administrerende direktør Stig Willassen i Norwegian.
Han er økonom og har vært i Norwegian Air Shuttle (NAS) siden 1997.
Komplisert
Det er en mangfoldig og komplisert oppgave å utvide virksomheten i den grad det nåværende NAS er i gang med. Selv ikke Willassen er detaljert oppdatert om alt.
Men ved hjelp av selskapets egne krefter og innleide konsulenter faller brikkene på plass dag for dag. August blir virkelig krevende. Da vil det meste skje - offentliggjøring av rutetider og billettpriser, salgsstart av billetter, designprogrammet som blant annet omfatter uniformeringen av flyene og bakke- og flymannskapenes uniformer skal offentliggjøres, og de første flyene ankommer. Leveringen går fra august til november. Det fører til at vi i tre måneder må leie inn tre ekstramaskiner, en 737-500 som vi bemanner selv, og to 737-300 som vi har leid med piloter, men som skal ha kabinbesetning fra oss, sier Willassen.
De seks Boeing-flyene Norwegian skal bruke på permanent basis får altså ikke sin egen design. Fokker 50-flyene som NAS i dag o fram til oktober 2003 opererer på Vestlandet på vegne av Braathens, vil fortsette med sine nåværende farger fordi disse linker til Braathens.
Flymannskapet
Ansettelsene av piloter og kabinpersonale er selskapet i mål med.
- Vi har ansatt 21 kapteiner, alle norske, og 18 styrmenn. Flere kommer fra Braathens, men ellers har de til nå flydd for et stort antall europeiske selskaper. Kapteinskompetansen er meget høy, sier Willassen.
Det er videre ansatt mellom 60 og 70 i kabinen.
På rutene i Sør-Norge blir det ingen servering overhodet, mens det på rutene til og fra Tromsø vil bli tilbudt kjøp av mat og drikkevarer.
- Det ligger i vårt billigkonsept at vi ikke forer passasjerene med mat og drikke på ruter som tar under en time å gjennomføre, mens behovet for servering er langt større på en lang rute som Oslo-Tromsø, sier Willassen.
Priser
Det er selvsagt stor interesse for hvilke priser Norwegian vil gå ut med i august. Så langt har selskapet antydet at normalpris en vei, og det er bare enveisbilletter som blir solgt, blir på vel 1.000 kroner i Sør-Norge og vel 2.000 til Tromsø.
Billigbillettene, som ifølge Willassen vil bli solgt i et reelt antall, vil koste rundt halvparten av normalprisbillettene.
Verken Stig Willassen eller hans hovedaksjonær Bjørn Kjos vil bli overrasket dersom SAS og Braathens møter Norwegians priser ved å redusere egne.
Derfor skal det etableres en beredskapskasse som ifølge Willassen vil inneholde mellom 100 og 200 millioner kroner. Den skal eventuelt brukes for å møte sterkt konkurrerende priser.
- Men vi vet ikke i dag om vi får bruk for kassen, sier Stig Willassen.
Internett vil bli Norwegians mest betydningsfulle salgskanal. Ennå er det ikke klart om en kunde hos Norwegian bare kan ta en utskrift av sin bestilling og deretter møte opp for å få ombordstigningskort, slik man blant annet gjør hos Ryanair. Men dette vil bli avklart om relativt kort tid.
Under alle omstendigheter vil Norwegians kundekontor i Tromsø med 18 ansatte være på plass i august for å ta imot telefoniske bestillinger.