- Alle må tjene penger, også Norwegian. Så det er for å få en litt høyere gjennomsnittspris, men den vesentlige effekten er nok at vi kommer til å fly mye mer på byene, og drar ned de rutene som vi ikke hadde god nok inntjening på, sier adm. dir. Bjørn Kjos til NRK.
Norwegian setter opp prisene på flybilletter i Sør-Norge.
Norwegian innfører en justering på hele billettklassesystemet i Sør-Norge. Det innebærer at den laveste prisen økes fra 245 til 345 kroner, mens de dyreste billettene øker fra 1098 til 1188 kroner.
Fra og med i dag
I Nord-Norge holdes prisene uendret, slik at rimeligste billett forblir 446 kroner, mens den dyreste holdes på 1496 kroner.
Bakgrunnen for prisoppgangen er den kraftige økningen i oljeprisene, som igjen har ført til at prisen for flybensin har steget med over 40 prosent hittil i år.
- Det er ikke noe tvil om at flyselskapene påføres økte utgifter som de må dekke inn. Og det er det samme for Norwegian også, selv om vi har lave kostnader. Drivstoffprisen er viktig for Norwegian, som for de andre, sier Kjos.
15 pst.
For Norwegian utgjør drivstoff rundt 15 prosent av det totale kostnadsnivået i selskapet. En økning på 40 prosent, gjør det dermed svært vanskelig å tjene penger i et marked preget av tøff konkurranse.
Det er tredje gang Norwegian hever prisene siden mai. Også SAS har justert prisene opp like mange ganger. Kjos vil ikke være med på at dette innebærer at det er slutt på å fly billig - i hvert fall ikke i Norge.
- Jeg tror ikke at det blir nevneverdig dyrere å fly i Norge i fremtiden. Der hvor du har lavprisselskaper inne så vil ikke flyprisene stige spesielt. Men der hvor du har de tradisjonelle flyselskapene, så vil du se at de ikke kan leve med de prisene du har i dag, sier Kjos.