Nortura, som blant annet har merkevarene Prior og Gilde, har redusert gjelden med 500 millioner kroner og er også godt inne i et program for å kutte kostnader.
Konsernsjef Geir Olav Opheim er fornøyd med utviklingen.
- Resultatet er helt i tråd med den planen vi har lagt. Mange tiltak er gjort som vi nå ser effekten av. Samtidig skal Nortura fortsatt være offensive, og nye tiltak kommer for å redusere kostnader ytterligere. Salget av våre merkevarer innen høyt foredlede kjøttprodukter som pølser, pålegg og spekepølser er meget godt, sier Opheim.
Les:
Les:
Les:
Samtidig som underskuddet er krympet fra 244 millioner kroner i de fire første månedene i 2009, har selskapet økt omsetningen.
Driftsinntektene i første tertial i år var på 4,98 milliarder kroner, mot 4,74 milliarder i samme periode i 2009. Driftsresultatet havnet så vidt i minus.
Et tap på 16 millioner kroner er likevel en klar forbedring fra i fjor, hvor underskuddet etter fire måneders drift var på 197 millioner.