Med seks Boeing 737-300-fly som hver har plass til 148 passasjer og totalt skal foreta 20 tur/retur-flyvninger daglig, betyr det at NAS må ha 3200 passasjerer ombord i flyene hver dag.
Det viser beregninger som tidligere Color Air-sjef Stein Øxseth har gjort for Dagens Næringsliv. Han understrekert at det er usikkerhet knyttet opp mot beregningene hans.
Høy risiko
Beregningene til Øxseth viser at forskjeller i kabinfaktor utgjør en enorm forskjell på store tap eller stor fortjeneste.
Hvis flyene får et gjennomsnittsbelegg på 34 prosent det første året, vil selskapet tape 233 millioner kroner på driften (se grafikk). I motsatt ende kan NAS tjene 314 millioner kroner forutsatt at selskapet klarer å fylle 81 prosent av setene i gjennomsnitt.
(Dagens Næringsliv)
- Mulighetene for å tjene gode penger er absolutt tilstede hvis den gjennomsnittlige billettprisen er høy nok i kombinasjon med et tilstrekkelig stort belegg i flyene. Samtidig er mulighetene for store tap også høyst reelle hvis selskapet ikke klarer å fylle tilstrekkelig mange av setene, sier han.
I øyeblikket har SAS og Braathens et gjennomsnittlig belegg på innenrikstrafikken på drøyt 60 prosent.
- Ut fra en gjennomsnittlig billettpris på 715 kroner en vei må selskapet selge cirka 54 prosent av setene sine per flyvning for å gå i balanse, sier Øxseth.
Akkumulerte underskudd
DN kjenner til at NAS har budsjettert oppstartskostnadene for selskapet til rundt 53 millioner kroner. Dette inkluderer forskuddsbetaling for leie av flyene i seks måneder.
- Hvis vi tar med oppstartskostnadene, vil selskapet ha akkumulert et underskudd på omkring 210 millioner kroner etter et halvt års drift, forutsatt en gjennomsnittlig billettpris på det tre rutene i Sør-Norge på drøye 500 kroner en vei, og en kabinfaktor på 37 prosent, sier Øxseth.
Han vil ikke si hvorvidt han tror selskapet har en sjanse til å klare seg eller ikke, men konstaterer at behovet for kapital er betydelig.