Mer eksklusive julegaver til ansatte

Bedrifter kjøper mer eksklusive julegaver til de ansatte. Nå er det kvalitet og merkevarer som gjelder.

Julegave
Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Kilde: NRK

Bedrifter kjøper mer eksklusive julegaver til de ansatte. De gode tidene i norsk økonomi vises også i firmagavemarkedet, og det holder ikke lenger med en fleecejakke med firmalogo.

Nå skal det være merkevarer.

- Vi merker helt klart at bedriftene bruker mer på å kjøpe dyrere gaver til de ansatte, sier Tommy Østli, assisterende daglig leder i firmagaveleverandøren Sve Gourmet.

Østli sier det blir mer vanlig å gi gaver for opptil skattegrensen på 600 kroner.

Bekrefter eksklusiv trend 

Andre store aktører i markedet, Idé House of Brands og Margit Solli, bekrefter at bedriftene kjøper dyrere julegaver til sine ansatte.

- Vi merker at det går mest av de mest eksklusive merkevarene, sier ansvarlig for firmagaver i Margit Solli, Ragnhild Nesja.

De har hatt en tredobling i salget av sitt mest eksklusive merke Stelton, og den eksklusive trenden merkes også på omsetningen.

- I fjor omsatte vi for 12 millioner i firmagaver. I år har denne omsetningen økt til 18 millioner, opplyser Nesja.

Helsetrend

Bedriftene er blitt mer opptatt av de ansattes helse. Nina Lauritzen i landets største leverandør av firmagaver, Idé House of Brands, forteller at årets trend er friluftsliv og familie.

- Nordmenn liker å være aktive ute i norsk natur, og bedriftene ønsker å støtte opp om dette. Ellers ser vi også at bedrifter ønsker å gi en gave til hele familien, og at de da gir gaven tidligere, slik at familien kan kose seg med den i førjulstiden.

Fritids- og familiegavene skal være merkevarer, men slik har det ikke alltid vært, sier Ragnhild Nesje i Margit Solli.

- Tidligere var ikke merkevarer så viktig, men nå er vi mer designbevisste og bedriftene ønsker å gi sine ansatte kvalitetsgaver som de vil bruke og sette pris på, forklarer hun.

Lojalitet i stramt arbeidsmarked

Tommy Østli i Sve Gourmet mener endringen også er en konsekvens av et stramt arbeidsmarked med mangel på arbeidskraft.

- Teorien er at bedrifter bruker gaver til å bygge lojalitet blant sine ansatte, sier han.