NRK Meny
Normal

Mekling på overtid i bussbransjen

Det mekles på overtid hos Riksmekleren i bussoppgjøret. Dersom partene ikke kommer til enighet, er første busstreik på 14 år et faktum mandag morgen.

Illustrasjonsfoto

Det er fortsatt fare for busstreik fra mandag morgen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det er 14 år siden sist det var streik i bussbransjen.

Nå sitter partene bak lukkede dører hos Riksmekleren, der meklingsmann Nils Dalseide forsøker å få til en omforent løsning.

Den opprinnelige fristen var satt til 24.00 natt til mandag. Men partene var blitt enige om at ny frist var søndag klokka 16.00.

Men klokka 18.30 sitter partene fortsatt i møte.

Større avstand enn på mange år

Fredag ettermiddag startet meklingsinnspurten mellom Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet samt arbeidsgiverforeningene NHO Transport og Spekter.

Nils Dalseide er meklingsmann stat

Det er mekling på overtid i bussoppgjøret. Meklingsmann Nils Dalseide leder meklingen.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Men avstanden mellom arbeidsgiverne og transportarbeiderne er større enn på mange år.

Dermed er det en reell fare for at anslagsvis 2000 bussjåfører ut i streik fra mandag morgen, dersom partene ikke kommer til en meklingsløsning.

Stavanger og Drammen er blant stedene som vil bli blir hardt rammet av første streikeuttak.

Allerede førstkommende torsdag blir en eventuell streik trappet opp.

LES OGSÅ: Kan verte transportstreik

LES OGSÅ: – Stor fare for transportstreik

Vil opp på industriarbeiderlønn

Transportarbeiderne krever anslagsvis 30.000 kroner i høyere lønn, og mener det er nødvendig for å ta igjen industriarbeiderne.

Fagforeningene mener at arbeidsgiverne har brutt med vilkår i bussbransjeavtalen fra 2007, som inneholdt en målsetting om å tette lønnsgapet til industriarbeiderne.

Arbeidsgiverne på sin side ser på avtalen mer som en intensjonsavtale, som er blitt stadig vanskeligere å oppfylle fordi lønnsnivået i industrien påvirkes mer og mer av en oljesektor som går som det griner.

– Og det er en industri som har en helt annen lønnsevne enn det andre bransjer har, har Jon H. Stordrange i NHO Transport tidligere sagt til NRK.

LES OGSÅ: Fare for busstreik i morgen

Kronetillegg i mellomoppgjørene

En annen konfliktlinje er at transportarbeiderne vil ha inn en reguleringsbestemmelse som utløser et kronetillegg dersom industriarbeiderne drar lønnsmessig fra i mellomoppgjørene.

Problemet slik fagforeningene ser det, er at lokale tillegg i industrien gjør at industriarbeiderne drar fra mellom hvert hovedoppgjør.

Transportarbeiderne krever også helge- og overtidstillegg fra fredag klokka 19, i stedet for på lørdag som i dag.