Hopp til innhold

Får kritikk fra Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet fant mange mangler hos Norwegian da de sjekket helse- , miljø og sikkerhet. – Rapporten inneholder flere feil, svarer ledelsen i selskapet.

Norwegian-fly

Kabinansatte og piloter i Norwegian har fortalt Luftfartstilsynet om dårlig arbeidsmiljø og stor arbeidsbelastning.

Foto: Nilsson, Johan / NTB scanpix

– Selskapet Norwegian har grunnleggende svakheter i sitt arbeid med helse, miljø og sikkerhet, sier Trond Eirik Strand, seksjonsleder i Luftfartstilsynet.

Trond Eirik Strand

Trond Eirik Strand, seksjonsleder i Luftfartstilsynet, har gitt Norwegian seks pålegg de må følge opp.

Foto: NRK

I september var Luftfartstilsynet hos flyselskapet Norwegian, base Oslo, for å sjekke hvordan det står til med oppfølging av arbeidsmiljøet. De ansatte kunne rapportere om store utfordringer til tilsynets utsendte.

– Hva fant dere under tilsynet?

– Vi fant fysiske og pyskososiale mangler. Blant annet fungerer vernetjenesten dårlig, sier Strand.

LES OGSÅ: Norwegian skal granskes

Verneombud trukket i lønn

Norwegian har ett verneombud for cirka 670 kabinansatte og Luftfartstilsynet stiller seg tvilende til at vervet ivaretas på en tilstrekkelig god måte. Rapporten fra tilsynet beskriver hvordan verneombudet ikke fristilles fra arbeidsoppgaver for å iverata verv. I tillegg har verneombudet blitt trukket i lønn ved deltakelse på ett møte.

I Norwegian har to basesjefer på base Oslo personalansvar for over 1000 ansatte besetningsmedlemmer. Det er de som har overordnet ansvaret for å følge opp arbeidet med helse-, miljø og sikkerhet. Luftfartstilsynet mener basesjefene har personalansvar med for mange ansatte og at det høye antallet gjør det vanskelig å følge opp medarbeiderne.

I rapporten skriver Luftfartstilsynet:

"Norwegian har gjennomgått en stor ekspansjon de siste årene og dette har bidratt til flere utfordringer både innen fysiske og psykososiale arbeidsmiljøforhold...Systematisk karlegging av arbeidsmiljøvet er mangelfullt og i enkeltsaker er håndtering av risikovurderinger ikke optimal."

- Feil i rapporten

Tomas Hesthammer

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian, er skeptisk til at Luftfartstilsynet omtaler og utleverer en rapport før Norwegian har hatt mulighet til å svare for seg.

Foto: Norwegian

Ledelsen i Norwegian er lite begeistret for at Luftfartstilsynet offentliggjør rapporten før selskapet har fått mulighet til å svare på påstander om mangler.

Vi mener det er flere direkte feil i rapporten. Flere av forholdene som beskrives er unyanserte, sier Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian.

Hva slags feil snakker i om?

– Det kan jeg ikke kommentere før vi har forumlert ferdig svarene til Luftfartstilsynet, sier Hesthammer, som påpeker at rapporten ikke er endelig. Selskapet har frist til 26. november med å svare på påstandene og hvordan de vil følge opp påleggene fra tilsynet. – Men vi innser at vi også har forbedringspotensiale på flere punkter, innrømmer Hesthammer.

Hva synes du om at tilsynet går ut med en rapport før dere har svart?

Dette er nye takter fra tilsynet. Vi synes de kunne ventet på svarene fra oss, sier flygesjefen.

– Viktig med oppfølging

Lars Stinessen

Lars Stinessen, hovedverneombud i Norwegian, etterlyser en objektiv kartlegging av arbeidsmiljøet.

Foto: NRK

Hovedverneombud Lars Stinessen sier problemstillingene i rapporten også er relevante for andre baser enn den i Oslo.

– Det er samme utfordringer og samme problemstillinger på andre baser i Norwegian. Jeg synes rapporten treffer godt med sine beskrivelser, sier Stinessen. Samtidig understreker Stinessen at organisasjonen er satt opp i henhold til arbeidsmiljøloven.

– Eksemplene i rapporten står for seg selv og det er veldig viktig at rapporten følges opp, mener Stinessen, som tar til orde for en objektiv kartlegging av arbeidsmiljøet.

Stor arbeidsbelastning

Under Luftfartstilsynets intervjuer med besetningsmedlemmer ble det fremhevet at stor arbeidsbelastning og innleie fra vikarbyråar har ført til arbeidsmiljømessige utfordringer og frustrasjon. Spesielt nevnes det at kulturen i selskapet er endret og det nære kollegiale samholdet utvannes. Det skal også ha påvirket arbeidshverdagen til ansatte

– I forrige tilsyn i 2010 så vi noen av de samme svakhetene som ved denne høstens tilsyn. Det har vi påpekt og kommer til å følge dette tilsynet tettere opp, sier seksjonsleder Strand i Luftfartstilsynet.

Dere har gitt Norwegian seks pålegg å følge opp. Hva skjer hvis de ikke følger påleggene?

Hvis et selskapet ikke retter seg etter pålegg kan tvangsmulkt være neste skritt, sier Strand.

LES OGSÅ: Luftfartstilsynet skal til Rygge

LES OGSÅ: Første Ryanair-tilsyn på Rygge

LES OGSÅ: