Da bilene ankom Oslo Havn med et tyrkisk containerskip 5. mars i år, var det en foreløpig sluttstrek for en lang reise.
Bilene hadde fortsatt sand og støv på seg seg fra parkeringsplassen de har stått det siste året.
Og disse bilene er ikke de eneste. Flere titalls forsvinner nå årlig til andre land i Europa, Midtøsten og Nord-Afrika.
Jobben med spore opp bilene og få dem hjem igjen får oftest Norges største inkassoselskap, Lindorff.
– Vi ser en økning, og det har tiltatt spesielt de siste to-tre årene. Det skjer i hvert fall ukentlig, sier Einar Tønnessen i Lindorff til NRK.
Han leder selskapets enhet for bilsaker, hvor fire personer er i sving for å finne biler på avveie.
Fire billån i tre banker
De fire bilene på bildet ble kjøpt av samme person for vel ett år siden hos to ulike forhandlere, på ulike datoer. Bilene ble finansiert med fire billån, som ble tatt opp i løpet av elleve dager i februar og mars 2013, hos tre ulike banker.
– Det som skjedde her, var at bilene rimelig raskt ble tatt ut av landet. Dette skjedde så og si omgående. En måned etterpå ble de stoppet på grensen mellom Tyrkia og Irak, sier Tønnessen.
Det er mulig å komme seg helt til Tyrkia på grunn av Schengen-samarbeidet med åpne grenseoverganger.
Tønnessen og Lindorff ble ble kontaktet av bankene i mai 2013, etter at lånetaker verken betalte ned lånene eller gjorde opp for bilforsikringen.
Tønnessens enhet begynte da å spore opp lånetageren. De fikk ikke kontakt med personen på telefon. På vedkommendes bostedsadresse fortalte et familiemedlem at personen hadde flyttet ut av landet – men ikke hvor dette var.
(Saken fortsetter under grafikken)
På bakgrunn av dette ble alle forholdene politianmeldt i juni, og bilene etterlyst internasjonalt.
Lindorffs etterforskere tok samme måned kontakt med Norges ambassade i Amman i Jordan. Via ambassaden fikk de kontakt med tollmyndighetene i Irak, som bekreftet at de hadde bilene.
Etter måneder med kontakt med Interpol og politiet og innenriksdepartementetet i den selvstyrte kurdiske regionen i Nord-Irak, kom endelig beskjeden i desember 2013: Bilene skulle utleveres til Norge.
– Vi måtte få alle gjeldsbrev og politianmeldelsen gjennom den irakiske ambassaden i Oslo for stempling og gjennomlesing. Først da vi hadde fått sendt den dokumentasjonen over til tollvesenet og innenriksministeret i Kurdistan, begynte ballen å rulle, forteller Tønnessen.
De fire bilene i saken NRK har sett på kom altså «hjem», men det har kostet mye penger.
(Saken fortsetter under bildet)
– Har hatt verre saker
I denne svindelsaken, og i mange andre, er bilene kjøpt med lån i flere banker.
– Dette er fullt mulig. Det kan enhver i utgangspunktet gjøre, fordi så lenge du er kredittverdig, kan du ta opp et billån. Og hvis du gjør det i én bank, vet ikke de at du har tatt opp et billån i en annen bank dagen før, sier Tønnessen i Lindorff.
Det er altså et hull i systemet. Man kan få lån i mange banker samtidig, og bankene kan ikke vite om kundene som søker lån akkurat har tatt opp gjeld andre steder også.
Santander Consumer Bank er en av bankene som ble lurt i svindelsaken, og betalte ut lån til to av de fire bilene.
– Vi har hatt saker som er verre enn denne, hvor det var snakk om ti ganger så mange biler, hvor vi var helt uvitende om at folk hadde lån i andre institusjoner, sier bankens inkassosjef Tom Berg til NRK.
De siste to-tre årene har det blitt flere slike saker. Berg anslår at det er svindel involvert i mellom 10 og 15 av bilkjøpene Santander per dags dato har lånefinansiert.