Med et gedigent medieshow presenterte Røkke for en måned siden sine planer for Kværner, men han klarte ikke å overbevise de ansatte.
Med et gedigent medieshow presenterte Røkke for en måned siden sine planer for Kværner, men han klarte ikke å overbevise de ansatte. De har nå utarbeidet et eget forsvarsskrift som legges fram onsdag.
Presentasjonen til Røkke var påkostet, og konklusjonene var
svært bastante, selv om det ikke kom fram så mye nytt.
- Uansett har vi tatt Røkke på alvor, og vi har skrevet et motsvar, sier hovedtillitsvalgt i Kværner, Rolf Utgård, til NTB.
For trekvart år siden kjøpte det Røkke-kontrollerte selskapet Aker Maritime (AMA) seg opp i Kværner. Aker Maritime ønsker å fusjonere Kværners virksomheter innenfor olje og gass med AMA, og i tillegg slå sammen Kværners tre skipsverft med Aker RGIs skipsbyggingsvirksomhet og samle det i et nytt felleseid selskap.
Mot sammenslåing
Men Utgård forteller at de ansatte slett ikke er enig i Røkkes strategi, og at de fortsatt er mot en sammenslåing av de to selskapene.
For trekvart år siden kjøpte det Røkke-kontrollerte selskapet Aker Maritime (AMA) seg opp i Kværner.
- I tilsvaret til Røkke tar vi for oss hvordan markedssituasjonen blir og hvilke konsekvenser det vil få for arbeidsplassene hvis det skulle bli en fusjon. Dessuten har vi sett på hvordan konkurransemyndighetene i EU vil reagere hvis de to selskapene blir slått sammen, forteller Utgård.
AMA hadde opprinnelig en opsjon på å overta 26,7 prosent av
aksjene i Kværner, men EU-kommisjonen mente at selskapet med denne eierposten vill få avgjørende kontroll over Kværner. Kommisjonen fryktet at sammenslåingen ville føre til svekket konkurranse i Nordsjøen. Derfor inngikk AMA en avtale med EU om å overta bare 17,8 prosent av aksjene i Kværner.
Flere analytikere har pekt på at de to selskapene burde
fusjonere fordi de kan oppnå store synergieffekter. AMA-ledelsen hevdet for en måned siden at synergieffektene innen olje og gass vil utgjøre rundt 550-600 millioner kroner, mens sammenslåingen av skipsverftene vil gi kostnadsbesparelser på omtrent 400 millioner kroner.
Plukket fra hverandre
- Vi har gått nøye gjennom tallene fra AMA, og vi kommer til å plukke fra hverandre de påståtte synergiene, forteller Utgård.
Kværner-ledelsen har vært på gli i spørsmålet om skipsverft, men har flere ganger avvist å slå sammen olje- og gassvirksomheten med AMA. Begrunnelsen har vært at AMA ikke lenger har noe interessant å tilby etter at selskapet solgte den såkalte dypvannsvirksomheten. I stedet ønsker Kværner-sjef Kjell Almskog å etablere Kværner som et av verdens ti største selskaper innen offshorebransjen, og hans langsiktige mål er å hente 80 prosent av inntektene internasjonalt og resten fra engasjementer i Nordsjøen.
Røkke ønsker en mye mer forsiktig strategi, og har poengtert at Nordsjøen blir det viktigste satsningsområdet i overskuelig framtid.
Mellomløsning
Hovedtillitsvalgt i Kværner, Rolf Utgård, forteller at de ansatte fortsatt er mot en sammenslåing av de to selskapene.
Utgård ønsker en mellomløsning. - Vi har sett på hva som er best for norsk offshoreindustri, og behovet for at Kværner må satse internasjonalt. Jeg mener at selskapet må satse både i Norge og internasjonalt, sier Utgård.
Kampen om Kværner tilspisser seg foran selskapets generalforsamling fredag 4. mai, der et nytt styre skal velges. Men Utgård tror ikke den knallharde maktkampen nødvendigvis er over etter det. Det avhenger av om Røkke tar til fornuft og skjønner at han ikke kan tvinge seg på et annet selskap på denne måten, mener han.