KRAFTLEVERANDØR-KRISE: Prisene stiger - og tilliten synker.
Ifølge Norsk Gallup har tillit til kraftbransjen gått vesentlig tilbake siden mai 2002. Det viser en måling Gallup gjorde rett før jul, i en periode da prisene hadde steget i flere uker, og mediene var opptatt av en mulig kraftkrise med fare for rasjonering
For eksempel har andelen som sier de har et ganske eller svært dårlig inntrykk av bransjen doblet seg fra mai til desember 2002. Hovedsaklig er det bransjen som helhet som blir rammet, og ikke de enkelte leverandørene.
"Profittjag"
Forbrukerne har også blitt langt mer kritiske til det de oppfatter som "profittjag" i kraftbransjen. Bare 4 prosent av de spurte har tillit til at kraftbransjen ikke tar ut for høy fortjeneste, mens 60 prosent svarer de har ganske eller svært liten tillit.
Flere enn før mener også at informasjonen fra kraftbransjen er upålitelig. Dette er ikke positivt for bransjen, for det gjør det enda vanskeligere enn tidligere å kommunisere med kunder og forbrukere, skriver Gallup.
Høye priser har skylden
Folks tillit til kraftbransjen har altså fått seg en solid knekk siden mai. Folk stoler fremdeles på at bransjen er i stand til å levere kraft, men også her faller tilliten, skriver Gallup.
Det er særlig de høye prisene som har slått ut. Andelen forbrukere som har et ganske eller svært dårlig inntrykk av bransjen har dermed doblet seg fra mai til desember 2002.