Konsulentselskapet Dovre Group finner en rekke svakheter ved konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Det koster mer nå enn tidligere.
Sju år etter at produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut i statlige Mesta og vedlikeholdskontraktene konkurranseutsatt, karakteriseres markedet og kontraktene som «umodne»i en evalueringsrapport som Dovre Group har laget på oppdrag av Samferdselsdepartementet.
Sårbarhet
Rapporten karakteriserer konkurransesituasjonen som «lite tilfredsstillende». En vesentlig andel av vedlikeholdskontraktene blir tildelt med begrenset konkurranse. Dette gir sårbarhet for «taktisk prising fra opportunistiske entreprenører», heter det i rapporten.
Gjennomgangen av konkurransesituasjonen kommer etter at Riksrevisjonen i fjor høst kom med knusende kritikk i sin rapport om drift og vedlikehold av riksveinettet. Riksrevisjonen pekte blant annet på at Statens vegvesen har manglende styring og oversikt over tilstanden i veinettet, at det er liten konkurranse blant entreprenører som tar veioppdrag, og at det er små økonomiske sanksjoner fra bedrifter som ikke gjør god nok jobb.
Kostnadsvekst
I gjennomgangen fra Dovre Group pekes det på de samme svakhetene. En analyse av kostnadsutviklingen antyder at prisene gikk ned i de første fire årene med konkurranseutsetting. Men i 2008 og 2009 steg prisene med henholdsvis 54 og 66 prosent sammenlignet med sist gang de samme kontraktene ble utlyst. I disse to årene mener Dovre Group at prisene har vært høyere enn før vedlikeholdet ble konkurranseutsatt.
Evalueringsrapporten tar forbehold om at det er vesentlige usikkerheter knyttet til prisnivået før konkurranseutsetting. Dovre Group mener at konkurranseutsetting «fremstår i hovedsak som en velegnet tilnærming for å ivareta en viktig samfunnsoppgave».
Riktig vei
Høyres fraksjonsleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Øyvind Halleraker, mener rapporten viser at det var et riktig grep å konkurranseutsette veivedlikeholdet.
– De fire første årene gikk prisene ned. Den sterke prisveksten i 2008 og 2009 har sammensatte årsaker. Det skyldes delvis en for lite profesjonell håndtering fra oppdragsgiver, og delvis at markedet for entreprenørtjenester var svært opphetet i disse årene. Men det skyldes også at kontraktene ble mer omfattende enn tidligere. Jeg håper at regjeringen innser at det ikke er riktig å redusere konkurransen slik samferdselsministeren har antydet senest i vinter, sier Halleraker til NTB.
Skal bli bedre
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) fikk onsdag overlevert rapporten fra Dovre Group. Hun lover at vedlikeholdet på veiene skal bli bedre.
– Jeg vil gå nøye gjennom rapporten. Sammen med rapporten fra Riksrevisjonen i fjor høst, har vi nå viktige bidrag som grunnlag for å styrke drifts- og vedlikeholdsarbeidet på våre veier, sier hun.
Rådene hun får med seg fra Dovre Group er blant annet å bedre og standardisere vedlikeholdskontraktene. Konsulentselskapet mener at større kontrakter kan være mer effektivt både for Statens vegvesen og for entreprenørene.
Plan B
Vegvesenet får også en klar anbefaling om å være tydeligere for å hindre at opportunistiske entreprenører utnytter systemet. I kontrakter der konkurransen er lav, bør Statens vegvesen verne seg mot overprising ved å ha troverdige reserveplaner.
– Tydelighet om at det finnes en «plan B», og demonstrasjon av at Statens vegvesen er villig til å benytte denne, kan i seg selv gjøre byggherren mindre sårbar for opportunisme, heter det i rapporten.