NRK Meny
Normal

Klagene på reparerte Toyotaer doblet på to uker

Det har kommet mer enn 100 klager fra Toyota-eiere etter at bilene har vært inn til reparasjon. Eksperter leter fortsatt etter problemet.

Toyota avviser at det finnes andre problemer, og uttaler at de er sikre på at reparasjonene har vært fullstendige. Det melder nyhetsbyrået AP .

Les også: Ingen feil funnet foreløpig

Funnet flere feil

Toyota-sjef Akio Toyoda på vei til høring i Kongressen

Toyota-sjef Akio Toyoda på vei til høring i Kongressen etter biltrøbbelet.

Foto: Cliff Owen / Scanpix/AP

Trafikksikkerhets-administrasjonen i USA (NHTSA) sier de har kontaktet alle eierne som melder om problemer etter reparasjonene, og virksomheten melder om at det er funnet flere tilfeller av feil i opprettelsene.

NHTSA har diskutert situasjonen med Toyota, som sier de vil forbedre instruksjonene til forhandlerne.

Les også: Vurderer kjøreforbud for Toyota

Antall klager doblet

Toyota har til nå tilbakekalt mer enn 8 millioner kjøretøy verden over, etter at det i oktober kom klager om at gasspedalen satt seg fast under gulvmattene i bilene.

Det er imidlertid rapportert om feil også etter at reparasjonene har funnet sted. 4. mars meldte regjeringen i USA fra om 60 slike tilfeller. Nå er antallet oppe i 105.

I klagene kommer det fram at aksellerasjonen skjer på ny kun dager etter at bilen har vært inne på verksted.

Flere av disse sakene er imidlertid rapportert inn anonymt, og er ennå ikke verifisert av NHTSA.

– Jeg leverte inn bilen, men problemet ser bare ut til å være større nå, forteller en eier av en 2008-modell av en Toyota Tundra i Florida. Eieren mener det handler om et elektronisk problem.

En annen eier av en 2007-modell av en Toyota Camry fortalte nyhetsbyrået AP at bilen aksellererte ukontrollert hele fem ganger før han leverte den inn til reparasjon.

Les: Toyota-sjef beklager overfor Kongressen
Les mer: – Toyota løp løpsk på E 18
Les også: – Bare et enkelttilfelle

– Må komme til bunns i problemet

I tillegg til å snakke med eierne, vil NHTSA se på reparasjonsprosedyrer, og finne ut om problemene kommer fra samme bildel, samme fabrikk eller om det er snakk om menneskelig svikt.

– Det er egentlig snakk om en ingeniør-vurdering. Den virkelige utfordringen er ikke antallet, men å komme til bunns i problemet, sier Diane Steed, som ledet Trafikksikkerhets-administrasjonen under en lignende rekke med klager på Audi Sedan.