Norwegian-sjefen sier at han opplever at Boeing tar problemene på dypeste alvor, og forteller at så godt som hele toppledelsen i det amarikanske selskapet var på plass under oppvaskmøtet i Oslo.
– Boeing setter alt de har av ressurser inn for å holde disse flyene i lufta. For det her er for dårlig, sier Kjos.
Møtet med Boeing-ledelsen er kommet i stand som følge av vedvarende trøbbel med de splitter nye Dreamliner-flyene til Norwegian.
Flyene er satt inn på langdistansestrekninger mellom Oslo og Bangkok og New York, men mange av flygningene har blitt kraftig forsinket som følge av tekniske problemer.
Flere passasjerer har ventet over et døgn på å komme seg hjem fra destinasjoner langt borte.
– Boeing ser det alvorlige i situasjonen. Flyene må gå på rutetiden. Vi kan ikke la passasjerene sitte i timesvis og vente på halvparten av flightene. Det er ikke slik vi i Norwegian er vant til å opererere, sier han.
Oppretter nye delelagre
Ifølge Norwegian-sjefen er det først og fremst mangelen på reservedeler som har skapt problemene.
– Boeing har hatt et reservelager i London, og det hjelper lite når vi flyr til Bangkok og New York, sier han.
Nå har Boeing varslet at de skal opprette nye delelagre på alle destinasjonene Norwegian flyr til.
– I tillegg sender selskapet over et helt team med Boeing-eksperter.
Flytypen 787 Dreamliner har vist seg å ha en rekke barnesykdommer etter at den først ble satt i trafikk i oktober 2011.
Blant annet var flyene lenge satt på bakken av sikkerhetshensyn på grunn av innkjøringsproblemer og feil ved batterisystemene om bord.
Avtalen Norwegian har med Boeing, slår fast at det er flyprodusenten som har ansvaret for det tekniske, og vedlikehold av flyene.
– Boeing har nok undervurdert problemene med Dreamlineren i begynnelsen. Når 50-60 prosent av flyene har gått forsinket på grunn av tekniske feil, da bør man virkelig ta tak i det, sier han.
– Taper penger
Flyanalytikere Dagens Næringsliv har snakket med, tror langdistansesatsingen vil gi Norwegian kjempetap i oppstartsåret.
Meglerhuset Arctic Securities tror driftsresultatet blir 220 millioner kroner svakere i år på grunn av rutene til USA og Thailand. Det betyr et tap på omtrent 1300 kroner per passasjer.
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities har tidligere regnet seg fram til et underskudd på rundt 150 millioner for de nye langrutene.
Bjørn Kjos vil ikke si noe til NRK om hvem som skal ta regninga for tapene.
– Vi forhandler om hvem som skal ta regninga. Men det er ikke vi som har forårsaket disse forsinkelsene, framholder Kjos.
Boeing har holdt en lav profil under norgesbesøket. Selskapet ønsket å holde møtelokalene hemmelige, og ville ikke stille til intervju med NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: