Både Norges Idrettsforbund og bostyret mener avtalen er gunstig for dem som er rammet av konkursen i sponsorselskapet.
Avtalen som ble inngått tirsdag, innebærer at onTarget har førsteretten til å forhandle med idrett, kultur og sponsorer om videreføring av de avtalene som var inngått av Sponsor Service. Men forbundene står også fritt til å velge andre løsninger.
I løpet av tirsdag ettermiddag kontaktet onTarget alle parter med sponsoravtaler som blir berørt av denne avtalen.
Ifølge selskapets daglige leder, Rune Glasø, er tilbakemeldingene som til nå er kommet at det er åpenhet om å gå i dialog med onTarget med sikte på å inngå nye avtaler.
onTarget har først og fremst sin kompetanse innen idretten. Hva som skjer med de kulturelle forpliktelsene er Glasø mer usikker på.
- På det området må vi gjøre et stykke arbeid. Enten må vi styrke laget eller så må vi ordne oss på andre måter, sier han.
Forhandlinger
Etter at Sponsor Service gikk konkurs for to uker siden er det ført intense forhandlinger om salg av konkursboet. Ifølge bostyrer Jon Skjørshammer har det vært fire-fem som har vært interessert i hele selskapet, mens flere enn ti har vært interessert i å kjøpe deler av selskapet.
Før helgen valgte fem av nøkkelpersonene i Sponsor Service å takke ja til jobb i onTarget. Og tirsdag ble det altså inngått en avtale som innebærer en kontantutbetaling på 3 millioner kroner fra onTarget til konkursboet. I tillegg vil det være provisjonsdeling i to år knyttet til fremtidige avtaler som er berørt.
Men Glasø er ikke enig i at dette har vært et spill hvor onTarget til slutt har fått Sponsor Service på billigsalg. Han sier at de fem tidligere Sponsor Service-ansatte, som var arbeidsledige som følge av konkursen, selv oppsøkte onTarget.
- Dette er noen av de flinkeste i landet innen sitt område. Det ville være fryktelig klønete om vi ikke benyttet oss av denne muligheten, mener Glasø.
Generalsekretær Ivar Egeberg i Norges Idrettsforbund mener det er viktig for idretten at avtalene med sponsorene ikke stopper opp etter denne konkursen, men gis en mulighet for forlengelse. Han mener også at onTarget arbeider mer på idrettens egne premisser i sponsorsammenheng enn det Sponsor Service gjorde.
- Kan bli mer
Tre millioner er kontantbetalingen, men bostyret peker på at det kan bli mer til kreditorene dersom onTarget gjør en god jobb, i og med at det skal være en provisjonsdeling i to år framover.
- Avtalen sikrer konkursboet en kontantinnbetaling og en mulighet for å få en andel av verdiene som ligger i disse avtalene. Samtidig åpner avtalen for at idrettsorganisasjoner og sponsorer får begrenset sine tap ved at onTarget gir et tilbud om videreføring, sier Jon Skjørshammer.
Hva kreditorene til slutt kan få ut av konkursboet er altså usikkert, både i forhold til avtalen med onTarget og i tillegg fordi det fremdeles pågår forhandlinger om salg av datterselskaper. Sponsor Service' datterselskap i Finland er solgt for ca. 4 millioner til ledelsen i det finske selskapet, mens det foregår en dialog med interessenter til datterselskapene i Norge og Sverige.
Telenor
Tirsdag ble det også kjent at Sponsor Service' største aksjonær, Telenor, har gått inn i onTarget gjennom en rettet emisjon. Fra onTargets side blir det understreket at dette har skjedd uavhengig av avtalen med konkursboet i Sponsor Service.
- Det er en diskusjon som har foregått over relativt lang tid. Det er et sammentreff at den landet akkurat nå, ifølge Glasø.
De fem største aksjonærene i onTarget er nå Gyro AS (44,5 prosent), Norges Idrettsforbund og Norges olympiske komité (20,4 prosent), Telenor (10 prosent) og Norsk Tipping (9 prosent).