– Dette er som en demning som er i ferd med å briste i Norges største bank, DnB NOR. Bildet som begynner å tegne seg er at banken risikerer kundeflukt. En overveldende del av kundene sier «nok er nok», sier BI-professor Tor W. Andreassen til Dagbladet.
Undersøkelsen viser videre at 54 prosent av alle de spurte har boliglån. Av disse sier tre av fire nei på spørsmålet om de vurderer å bytte bank.
Men for DnB NORs kunder er altså situasjonen annerledes. Der sier 49 prosent at de vurderer å bytte bank. 42 prosent av Glitnirs kunder svarer ja på samme spørsmål.
- Sovet i timen
BI-professoren mener DnB NOR, som har staten som hovedeier, ignorerer sitt ansvar om å levere verdier til sine kunder. Banken har sovet i timen, mener Andreassen.
Også Forbrukerrådet er kritisk til DnB NOR.
– Dette må jo være resultatet av at DnB NOR sjelden eller aldri går til topps på rentebarometeret. Det er flott at folk begynner å bli bevisste i forhold til renta og ser at det er penger å spare, sier rådgiver Bjørnar Eilertsen i Forbrukerrådet.
- Ufortjent
DnB NORs informasjonsdirektør Aud-Helen Rasmussen mener banken får ufortjent mye kritikk. Boliglånsrenten er konkurransedyktig, og banken skal jobbe hardt for å sørge for fornøyde kunder, sier hun.
Fra tidlig neste år blir det mulig å flytte banklån via Finansportalen på nettet. Det opplyser forbrukerminister Anniken Huitfeldt (Ap), som mener dagens bankkunder er for lojale.