Hopp til innhold

Ingen kontakt i transportstreiken

Et planlagt møte mellom partene i transportarbeiderstreiken torsdag, er avblåst. - Vi føler oss dolket i ryggen, sier 1.nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Blokade Rudshøgda

Fra streikeblokade på Rudshøgda.

Foto: Jan Erik Løvbak / NRK

Det er nå hverken formell eller uformell kontakt mellom de streikende partene, i følge Transportarbeiderforbundet.

Tirsdag offentliggjorde arbeidsgivernes organisasjon LTL et siste tilbud gjennom pressen, som har fått transportarbeiderne til å se rødt.

- Det ble full bråstopp på tirsdag, og opplever at vi nærmest ble dolket i ryggen. Ultimatumet fra motparten gjør det veldig vanskelig å jobbe, sier Lars Johnsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

LES: Transportstreiken: Partene står lengre fra hverandre

Lars Johnsen, 1.nestleder Norsk Transportarbeiderforbund

Lars Johnsen, 1.nestleder Norsk Transportarbeiderforbund

Foto: NTF

Han avviser at Transportarbeiderforbundet vil ta noe initiativ til å avslutte streiken.

LES: Sliter med frakt av rullestoler

LES: Blokkerer havna i Trondheim

- Nytt forslag må på bordet

- Nå er det arbeidsgiverne som må komme med et nytt forslag til løsning dersom vi igjen skal komme i dialog, sier Johnsen.

På arbeidsgiversiden er administrerende direktør Tom Rune Nilsen i LTL uvanlig ordknapp, etter at han onsdag fortalte villig vekk om hvor mange terminalarbeidere som kunne komme til å miste jobben som en følge de økonomiske konsekvensene av konflikten.

LES: - En av ti kan miste jobben

- Vi skal ikke møte Transportarbeiderforbundet i dag, og vi venter ikke å få noe svar på tilbudet vårt, som de allerede har avvist. Jeg er hektisk opptatt og har ikke tid til å si mer nå, sier Nilsen til NRK.

LES: Tener feitt på transportstreiken

Terminalarbeid vanskeligste nøtt

Stridstemaet Transportarbeiderforbundet nekter å gi seg på, er at arbeidsgiverne skal kunne ensidig bestemme omfanget av sjåførenes arbeid på godsterminalene.

Arbeidsgiverne ser på dette som en naturlig del av styringsretten.

Transportarbeiderforbundet mener at det er praktisk at sjåførene utfører noe arbeid på terminalene. Imidlertid vil de ha kontraktsfestet hvor mye de enkelte sjåførene skal kunne arbeide på terminalene, og hevder dette er viktig for stillingsvernet.

- Det er skapt en kaotisk situasjon ved at det er brukt mye vikarer, midlertidige ansatte og innleid arbeidskraft på terminalområdene. Dette må det ryddes opp i, sier Johnsen i Transportarbeiderforbundet.