Ikke rett til erstatning

Flypassasjerer har ikke rett til erstatning når flypersonale streiker og flyene ikke går. Det er konklusjonen til klagenemnda for rutefly etter SAS Braathens-streiken i påsken i fjor.

Streik i SAS Braathens
Foto: Cornelius Poppe, Poppe, Cornelius / Scanpix

Da streiket de fleste kabinansatte, og to tredeler av flyene stod på bakken.

- Kunne ikke hindret streiken

Flere enn 5000 passasjerer klaget til SAS Braathens, som har betalt ut flere millioner kroner i erstatning for tapte flybilletter og ekstra overnattinger. Men mange klaget også til klagenemnda for rutefly og ville ha erstatning for blant annet tapt arbeidsfortjeneste.

Klagenemnda mener flyselskapet ikke kunne hindret streiken og må dermed slippe erstatningskrav.

Intern konflikt

Forbrukerrådet reagerer på konklusjonen.

- Det var en intern arbeidskonflikt i SAS Braathens der kabinansatte gikk ut i streik. Det mener Forbrukerrådet var et forhold som flyselskapet hadde mulighet i forkant til å avverge, og vi mener at det har de ikke gjort tydelig at de har forsøkt, sier Elise Korsvik, rådgiver i Forbrukerrådet.

Hun avviser imidlertid ikke at flyselskapene kan holdes ansvarlig ved en lignende situasjon i fremtiden.

- Streik hos tredjemann, som for eksempel flygeledere eller securitas-vakter, ligger utenfor et flyselskaps kontroll. Men vi kan ikke se bort fra at det i fremtiden kan oppstå en lignende intern situasjon, hvor flyselskapet kan bli ansvarlig.