NRK Meny
Normal

Hardt presset Opel innfører ny garanti

Dårlig salg gjør at Opel nå tilbyr såkalt «livstidsgaranti» for nybiler. Men norske bilkjøpere må foreløpig vente.

Opel

Opel innfører en offensiv garantiordning som skal få fart på nybilsalget. Men norske bilkjøpere må vente.

Foto: RALPH ORLOWSKI / Reuters

Den amerikanske bilgiganten General Motors har lagt bak seg en tøff økonomisk tid med konkursspøkelset hengende over seg. Nå øker bilsalget igjen i USA , men selskapet sliter med salget av sitt viktigste bilmerke i Europa, nemlig Opel (Lages som Vauxhall i Storbritannia).

Utvider garantien

GM var nær å selge Opel i fjor, men endte opp med å beholde dem . Nå innføres en offensiv garantiordning som skal gi økt Opel/Vauxhall-salg. Garantien på nybiler skal utvides til 160.000 kilometer eller sju år. De fleste bilmerkene har i dag en garanti på nye biler som varer inntil 100.000 kjørte kilometer eller tre år på veien.

«Livstidsgarantien» fra Opel skal omfatte bilens drivlinje, styre- og bremsesystem, samt elektriske anlegg.

- Dette er en sterk markering fra oss hvor vi vil vise kvaliteten på våre produkter og våre ambisjoner om å tilby den beste kundeservicen, sier Opel/Vauxhall-toppsjef Nick Reilly.

Gjelder ikke Norge

Men foreløpig er det bare nybilkjøpere i Storbritannia og Tyskland som får glede av dette.

- Denne nye garantiordningen testes kun ut på de to markedene foreløpig for å se hvordan det fungerer, sier PR- og informasjonssjef Anita Svanes i GM Norge til NRK.

Samtidig vil ikke Opel plukke opp hele regningen dersom bilen får problemer før 160.000 kjørte kilometer. De lover å dekke alle materialutgifter opp til 50.000 kilometer, før bileieren må ta sin andel av regningen ettersom bilens kjørelengde øker. Mellom 100.000 og 160.000 kjørte kilometer vil Opel kun betale 40 prosent av materialkostnadene.

Salget falt

På det norske markedet er det koreanske biler som har de beste nybilgarantiene, ifølge Din Side. Kia ligger helt i front med 150.000 kilometer/sju års garanti.

Salget av Opel og Vauxhall i Europa falt med 4,5 prosent i årets første seks måneder, samtidig som totalsalget økte med en halv prosent, ifølge Automotive News.

I Norge har Opel de siste årene mistet markedsandeler i forhold til konkurrentene, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

I årene 2000-2005 var merket alle år blant landets fem mest solgte merker. I 2009 endte Opel på en niendeplass med en markedsandel på fire prosent.