Etter to år med stillstand ser EUs transportministre nå ut til å være enige om å introdusere prinsippet om at den som forurenser, skal betale for det. Fredag samlet ministrene seg i Luxembourg for å diskutere den nye miljøavgiften.
– Det belgiske formannskapet tror man kommer fram til en politisk enighet om dette, sier en EU-diplomat til nyhetsbyrået AFP.
- Les også:
Luft og lyd
Den nye miljøavgiften blir del av en revisjon av direktivet Eurovignett. Det innebærer at luft- og lydforurensning trolig blir med i beregningsgrunnlaget av avgiften.
Beregninger viser at dagens avgifter som i gjennomsnitt er mellom 15 og 25 eurocent per kilometer, vil øke med 3–4 cent.
Eurovignett-direktivet omfatter 15.000 kilometer av Europas veistrekninger. Det gir medlemslandene mulighet til å fastsette avgifter for å vedlikeholde og forbedre infrastrukturen.
Norge har ennå ikke innført Eurovignett. Regjeringen er i forhandlinger med Kommisjonen om unntak fra regler om tak på bompengerabatter.'
- Les også:
Står fritt
Formålet med den nye avgiften er å oppfordre til mer bruk av tog fremfor tungtransport.
Medlemslandene vil stå fritt til å innføre miljøskatten eller ikke. Men om ett land gjør det, følger trolig nabolandet etter for ikke å få en kraftig økning av tungtrafikk på veinettet.
Diskusjonen om avgiften har vært heftig, og forslaget lå lenge på is. Men Belgia, som har EU-formannskapet dette halvåret, ser ut til å ha fått på plass et kompromiss.
Det reviderte direktivet skal imidlertid gjennom EU-parlamentet, der et flertall ønsker strengere regler.