Dermed er usikkerheten over for Opel etter mange måneder med forhandlinger.
Så sent som for noen uker siden vurderte det konkursrammede GM å avlyse salget og beholde Opel likevel.
Les også:
Statsminister Angela Merkel bekrefter at Opel endelig får ny eiere.
- Jeg er svært glad for denne avtalen, som er i tråd med det regjeringen ønsket, sa den tyske statsministeren på en pressekonferanse i Berlin torsdag ettermiddag.
Den tyske regjeringen har allerede varslet at den vil støtte en ny eier med milliarder av euro fordi Opel sysselsetter om lag 25.000 tyske arbeidstakere.
Lange forhandlinger
Forhandlingene om Opels fremtid har pågått i flere måneder, og avtalen kommer nå kjærkomment med for Merkel, som håper å bli gjenvalgt når tyskerne velger ny Forbundsdag 27. september.
GM selger 55 prosent av Opel til Magna og Sberbank og beholder 35 prosent selv, mens 10 prosent skal tilbys de ansatte i nye Opel, heter det i en uttalelse fra General Motors.
Les også:
Magna ogSberbank får en andel på 27,5 prosent hver i det nye selskapet. Ifølge GM gjenstår det å få ferdig en endelig avtale med fagforeningene og med den tyske regjeringen. En ferdig avtale ventes å være klar om få måneder.
Merkel har hele tiden støttet budet fra Magna og Sberbank mot et annet bud fra det belgiske investeringsselskapet RHJ International. Også italienske Fiat var inne i kampen en stund.
Salget av Opel er et resultat av restruktureringen av det konkursrammede General Motors i USA.
Arbeidsplasser forsvinner
Den langvarige dragkampen skapte uro og bekymring blant de 50.000 GM-ansatte i Europa, hvorav halvparten er i Tyskland.
Avtalen omfatter også samlefabrikker i Polen, Belgia, Portugal, Spania og i Storbritannia, der Opel produseres under merkenavnet Vauxhall.
Fagforeningene har først og fremst vært opptatt av at et salg skulle medføre at flest mulig fabrikker ble beholdt og færrest mulig arbeidsplasser gikk tapt.
Den nye avtalen innebærer at 10.000 arbeidsplasser forsvinner, men det kunne vært verre med de andre alternativene.
Nært integrert
General Motors på sin side foretrakk opprinnelig å selge til RHJ fordi de fryktet at patentrettigheter og teknologikunnskap kunne ende opp hos konkurrenter, spesielt i Russland, om det var Magna og Sberbank som vant fram.
I Detroit mente mange at et salg til RHJ ville gjøre det lettere å beholde kontrollen, men den tyske regjeringen ville ikke gi garantier til RHJ slik de gjorde til Magna og Sberbank.
General Motors har vært eier av Opel i 80 år, og Opel og selskapets ingeniører er høyt integrert i GMs produktutviklingssystem. Det er tette bånd mellom GM og Opel både på forskning, utvikling av nye modeller, produksjon og forhandlernettverk.