Hopp til innhold

Giske: – Jeg er bekymret for SAS

Næringsminister Trond Giske er skuffet over at SAS ikke klarer å få kontroll med utgiftene sine. – Å skulle gå inn med mer penger til dem, sitter veldig langt inne, sier han til NRK.

Trond Giske

Næringsminister Trond Giske sier at SAS har en stor jobb å gjøre med å kutte utgiftene sine.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Torsdag ble det kjent at flyselskapet SAS tapte 1.132 millioner svenske kroner før skatt i årets første kvartal.

Til tross for at SAS økte antall passasjerer med 5,3 prosent i løpet av første kvartal, ble tapet før skatt mer enn doblet i forhold til tilsvarende periode i fjor.

Det var ikke uventet at SAS ville levere svake tall for første kvartal. Årets første kvartal er normalt årets svakeste for de fleste flyselskaper. Men resultatet fra SAS er likevel mye svakere enn ventet.

Høye drivstoffpriser, økonomisk usikkerhet og sterk konkurranse er forklaringene selskapet selv oppgir som årsaken til at de ikke greier å tjene penger.

Næringsminister Trond Giske sier til NRK at han er bekymret over situasjonen, og mener det er alvorlig at man ennå ikke har fått underskuddene ned.

– Nå har SAS varslet at 2012 ville bli et vanskelig år. Vi ser at driftsinntektene øker, men utgiftene er fortsatt altfor høye, sier han.

Ivrige etter å få solgt

Den norske stat eier 14,3 prosent av aksjene i SAS. Senest for et par år siden deltok Norge med en kriseemisjon i SAS, hvor bidraget ble på 575 millioner kroner.

Giske stiller nå krav om at SAS nå må intensivere gjennomføringen av de kostnadskuttene som de har planlagt.

– SAS må gå med overskudd – uavhengig av om selskapet skal drive videre alene, slås sammen med et annet, eller selges, sier næringsministeren.

– Hvor aktive er dere i arbeidet med å få solgt SAS eller slått det sammen med et annet selskap?

– Vi er ivrige på det, og er pådrivere for det både overfor våre medeiere i Sverige og Danmark, samt overfor selskapsledelsen. Vi har fått en fullmakt fra Stortinget for et salg, og framtiden for SAS ligger nok i å gå sammen med en annen aktør slik at man får større muskler.

Kapitalutvidelse sitter langt inne

Giske viser til at det er mange aktører som sliter i flybransjen, og at en konsolidering må til for å lykkes.

– Har disse salgsforsøkene vist seg å være vanskeligere enn ventet?

– De har i hvert fall vært vanskelige. For det første sliter alle i flybransjen, slik at det ikke er store muskler til å gjøre oppkjøp. For det andre er SAS fortsatt et selskap som går med underskudd, og det gjør det mindre attraktivt som kjøpsobjekt. Det å bedre driften og sørge for å gå med overskudd er jobb nummer én, uavhengig av hva som blir sluttresultatet på eiersiden.

– Kan ikke det da ende med at SAS igjen går til eierne og ber om mer penger for å unngå konkurs?

– Vi sa veldig tydelig da vi bidro i den forrige kapitalutvidelsen at selskapet må komme i balanse. En ny kapitalutvidelse vil derfor sitte veldig langt inne hos oss. En eier kan aldri være kategorisk og utelukke dette, for det vil sette selskapet i en veldig vanskelig situasjon. Men selskapet må sørge for å få en god drift. De kan ikke leve på tilskudd, for det er ulovlig. Og vi kan ikke bidra med kapital til et selskap som ikke har overskudd som visjon.

– Ingen vil kjøpe SAS

Flyanalytiker Anders Lidman i Aeropol sier til NTB at SAS er uten sjanse til å tjene penger på det europeiske rutenettet. – De sitter rett og slett fast i et ulønnsomt marked, hevder han.

Lidman sier at SAS har gjort en god jobb i organisasjonen og foretatt de kuttene som har vært nødvendige, men likevel er inntjeningen uteblitt.

– Inntektene er redusert i raskere takt enn vi har sett virkninger av sparetiltakene. Og så lenge SAS har 95 prosent av flygingene sine i Europa i konkurranse med lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian, er det vanskelig å tjene penger, sier Lidman.

Flyanalytiker Lars Heindorff i ABG Sundal Collier mener at ingen i markedet vil kjøpe SAS i dag.