URIMELIG at SAS Braathens skal dekke tapet, mener Siv Meisingseth.
– SAS Braathens mener det er urimelig at vi skal bære tapet, siden situasjonen var skapt av andre enn SAS Braathens. Vi har derfor tenkt å sende regningen til Avinor, sier informasjonssjef Siv Meisingseth til NTB.
Til sammen måtte SAS Braathens, Norwegian og Widerøe kansellere i alt 635 flyavganger de to dagene problemene varte, og SAS Braathens alene sto alene for 460 av disse kanselleringene.
Opplysninger som flyselskapene har gitt, tyder på at de er påført tap på flere titalls millioner kroner av flykaoset, og også Avinor har hatt tap på grunn av langt færre avganger og landinger på flyplassene enn normalt.
Mistet 50.000 passasjerer
– For vår del regner vi med at vi de to dagene mistet omsetning fra vel 40.000 passasjerer på Gardermoen. I tillegg kommer passasjerer på andre norske flyplasser og reisende i utlandet som skulle hjem. Det kan dreier seg om mellom 5.000 og 10.000 passasjerer, sier Meisingseth.
Norwegian har ennå ikke beregnet sine tap, for per i dag vet ikke lavprisselskapet hvor mange krav om billettrefusjon som kommer inn – 1.000 eller 5.000 krav, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen.
I tillegg kommer kostnader for overtidsbetaling til de ansatte og til transport i busser av passasjerer.
Gale posisjoner
Widerøe, som har kortbaneruter innenriks og flere regionalruter innen- og utenriks, har regnet med at de gikk glipp av omsetning fra vel 4.000 passasjerer mandag og tirsdag.
Tapet er kalkulert til vel 4 millioner kroner, sier informasjonssjef Siv Sandvik i Widerøe til NTB.
– I tillegg kommer store ekstraomkostninger ved ombooking av passasjerer og innkvartering av passasjerer.
- Og så har vi merutgifter ved at vi måtte få overført fly og mannskap fra en flyplass til en annen. Men alle disse ekstraomkostningene har vi ennå ikke beregnet, sier Siv Sandvik i Widerøe til NTB.