Spørsmålet om avgiftsfritak for biodiesel seiler opp som
regjeringens vanskeligste sak etter valget, og misnøyen brer seg
til nye grupper for hver dag som går.
Onsdag skulle samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) forsvare regjeringens beslutning om å fase ut avgiftsfritaket, en jobb
opposisjonen mener hun gjorde usedvanlig slett.
LES:
Det var lederen av transportkomiteen, Knut Arild Hareide (KrF),
som stilte spørsmålet alle ventet på. Han synes ikke han fikk
noe meningsfullt svar.
- Pinlig seanse
- Pinlig er bare forbokstaven på det vi så i salen. Nå må
Stoltenberg rydde opp. Det er ingen indre logikk i regjeringens
ulike vedtak om biodiesel. Alle vet at SV og Sp er imot, men de
blir presset til å stille seg bak Aps politikk. Hele to tredeler
av stortingsrepresentantene finner det meningsløst å fjerne
dette avgiftsfritaket, sier Hareide til NTB.
LES:
KrFs komiteleder tror det blir bevegelse i denne saken innen
statsbudsjettet for 2010 kommer til votering i Stortinget neste
torsdag.
- Stem ned flertallet
Siv Jensen oppfordrer SV og Sp til å stemme med flertallet neste
uke. Hun tror miljøområdet blir ytterst vanskelig for SV
framover og tipper at partiet er ute av regjering i løpet av to
år.
LES:
De bør manne seg opp i begge partier. Vi får håpe de har
baller og ikke er evnukker hele gjengen, sa Jensen i
vandrehallen etter den muntlige spørretimen.
Høyres finanspolitiske talsmann, Jan Tore Sanner, sier at
formuleringene i budsjettet er låst på dette punktet i og med at
finanskomiteen onsdag gjorde seg ferdig med behandlingen av
budsjettet. Dermed har i det minste komiteens medlemmer fra de
tre regjeringspartiene sluttet seg til det økonomiske opplegget
for neste år som Stortinget fikk seg forelagt av regjeringen 14.
oktober.
Men det er mulig å gjøre noe helt fram til debatten og
voteringen neste torsdag. Høyre skal i hvert fall legge fram
forslag på forslag. Så får vi håpe at det reelle flertallet i
salen får stemt i henhold til sin overbevisning, sier Sanner.
LES:
- Illustrasjon på rotet
Stortingspresident Dag Terje Andersen påpekte at spørsmålet fra
Hareide egentlig dreide seg om avgifter og at det dermed ligger
under finansminister Sigbjørn Johnsens portefølje.
Andersen lot imidlertid Kleppa selv velge om hun ville svare,
noe hun gjorde om samferdselsdelen av spørsmålet, som hun
formulerte det.
Ute i vandrehallen mente flere representanter at surret rundt
hvem som skulle svare på hva, var en god illustrasjon på rotet
Arbeiderpartiet har stelt i stand med å trumfe gjennom utfasing
av avgiftsfritaket over to år.
Kleppa svarte lojalt at det er en samlet regjering som står bak
budsjettet, men hun viste samtidig til Sps målsetting om flere
grønne arbeidsplasser. Hun valgte også å framheve rådet fra Sps
landsstyre til nettopp stortingsgruppen om at Sp fortsatt vil ha
avgiftsfritak for biodiesel som blandes inn i vanlig diesel for
å få et mer miljøvennlig drivstoff.
Jensen mener Kleppa driver dobbeltkommunikasjon i stor stil.
Det er kraftig motstand i SV og Sp, sågar langt inn i Aps
rekker. Det er på høy tid partiene markerer seg. Stoltenberg har
altfor lenge behandlet Stortinget som et sandpåstrøingsorgan,
sier Jensen.