FUSJONSKAMERATER: Olav Hytta i Gjensidige NOR og Svein Aaser i DnB.
Norgeshistoriens største finansfusjon fikk i går kveld solid støtte fra aksjonærene i både Gjensidige NOR og DnB.
Nå skal konkurransemyndighetene si sitt, men førsteamanuensis på BI, Hans Mathias Tjøme er ikke i tvil om at forbrukerene blir de store taperene.
- Mitt stalltips er at de kommer til å oppleve banken som dårligere enn den var før. I lange perioder nå kommer fokus til å bli på helt andre områder enn på kundene. Fokus kommer til å bli på reorganisering, lokalisering osv, og kundefokusen blir borte, frykter Tjøme, som mener at hensynet til kundenes interesser har vært fullstendig fraværende i debatten.
- Og der er ille, for dersom kundene flykter kan de jo sitte der med fusjonen sin, sier han til NRK.
Forbrukerrådet er heller ikke fornøyd med sammenslåingen av DnB og Gjensidige NOR. Fungerende avdelingsdirektør i Forbrukerrådet, Jan Schrøder, tror sammenslåingen mellom DnB og Gjensidige NOR vil begrense konkurransen i deler av markedet, og derfor ikke være bra for kundene.
Venter rask avklaring
Banksjef Olav Hytta i Gjensidige NOR forstår at kundene er skepiske, men sier det er for tidlig å komme med noen erklæring på det nåværende tidspunktet. Han sier likevel at bankene er oppmerksomme på at kundenes interesser kan komme i skyggen, og kommer derfor til å sette inn tiltak for å redusere faren for dette.
Konkurransetilsynet er allerede godt i gang med å vurdere fusjonen mellom DnB og Gjensidige NOR og lover å komme med en rask avklaring i saken.
I utgangspunktet har tilsynet en frist på seks måneder til å komme med innvendinger mot fusjonen etter at den er vedtatt, men en avgjørelse kan komme allerede i løpet av sommeren.