I samme periode i fjor, som var det dårligste i selskapets historie, var underskuddet på nesten 1,9 milliarder svenske kroner.
Omsetningen sank til 12,6 milliarder svenske kroner, mot 13,7 milliarder i samme periode i fjor.
Omtrent som ventet
Resultatet er omtrent som ventet. Alle forhåndsvurderinger gikk ut på at SAS ville få et nytt milliardtap. Aksjeanalytikere hadde i gjennomsnitt ventet seg et tap før skatt på 1,5 milliarder kroner, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
SAS-ledelsen gjentar likevel at den regner med overskudd innen utgangen av året. Selskapet tror at konjunkturene vil bedre seg resten av året, og at det blir vekst i trafikken.
- Utsatt i alle markeder
Forskningsleder Jon Inge Lian i Transportøkonomisk institutt sier at SAS er konkurranseutsatt i alle markeder. Selskapet tjener ikke penger i noen markeder, og det tar tid å redusere kostnadene.
- Jeg tror at i markedet nå er det kanskje overdrevne forventninger om hvor billig det skal være å fly, sier Lian, som mener alle flyselskaper har det vanskelig for tiden.
- Ingen tjener penger akkurat nå. Så ett eller annet er nødt til å skje, sier Lian.
Widerøe har vekst i Sandefjord. Foto fra innsjekkingen på Torp (Arkiv)
Tjener penger for SAS
Braathens hadde et resultatet etter finansielle poster på 39 millioner norske kroner mot et tap 76 millioner i første kvartal i fjor, og Widerøe gjør det også godt på tross av sviktende passasjerinntekter.
Selskapet har i første kvartal nærmere 40 millioner kroner bedre inntjening enn i samme periode i fjor. Resultatet for de siste 12 måneder er Widerøes beste noensinne.
Den sterkeste veksten er blant annet kommet på ruten mellom Værnes og Torp ved Sandefjord.