Private aktører løser ikke jernbanens problemer, mener fylkesordfører Andreas Kjær (Sp) i Telemark, etter at fylket forkastet det private transportselskapet Connex Norges anbud for drift av Bratsbergbanen.
Nå håper fylket at NSB fortsatt skal sørge for trafikk på strekningen Notodden-Porsgrunn.
INGEN TRYLLEFORMEL: Fylkesordfører Andreas Kjær
Anbudet fra Connex Norge var på 13,7 millioner kroner, mens fylket ikke ville betale mer enn 11 millioner. Staten til nå har støttet driften med rundt 13 millioner.
- Vår erfaring er at det ikke er mulig for private selskaper å drive persontrafikk med tog på en lønnsom måte uten statlige tilskudd på samme nivå som i dag.
- Jeg har ingen tro på at NSBs konkurrenter kan drive vesentlig billigere uten at det går ut over servicen eller forholdene for de ansatte, sier fylkesordfører Kjær til NTB.
Statlige millioner
Gjøvikbanen og strekningen Bergen-Voss-Myrdal er de to første rutene som etter planen skal konkurranseutsettes.
Staten bidrar i år med henholdsvis 40 og 27 millioner kroner til NSB for drift av disse strekningene, og samferdselminister Torhild Skogsholm regner med at det vil bli behov for tilsvarende statlige kjøp også hvis andre skulle overta persontrafikken.
Både NSB, konkurrenten Connex Norge, miljøbevegelsen og
fylkesordføreren i Telemark er enige om følgende budskap til samferdselsministeren og andre politikere. Det trengs et krafttak for investeringer i infrastruktur dersom jernbanen skal konkurrere med bil og buss.
Forsømt
- Jernbanen blir fullstendig forsømt i forhold til veiutbyggingen. Hvem vil ta toget fra Porsgrunn til Larvik når det tar en time mindre med bil, spør Kjær.
- Det er naivt å tro at konkurranseutsetting vil bringe kundene tilbake til toget. Det umoderne jernbanenettet gjør at toget ikke kan konkurrere med bilen. Nå bruker staten tre ganger så mye på veiutbygging som til forbedringer av jernbanenettet, sier nestleder Bård Lahn i Natur og Ungdom.