NRK Meny
Normal

Europeiske myndigheter gir grønt lys for Dreamliner

Europeiske luftfartsmyndigheter har godkjent Boeings oppgradering av batteriene på det nye Dreamliner-flyet. Dermed kan flyene snart gå på vingene igjen.

Dreamliner batteri

I midten av mars viste Boeing fram det nye batterisystemet som skal gjøre det trygt å fly med det nye Dreamliner-flyet. Europeiske og amerikanske flymyndigheter har nå gitt klarsignal til takeoff.

Foto: TOSHIFUMI KITAMURA / Afp

Boeings 787 Dreamliner ble satt på bakken over hele verden i januar i år, etter at det flere ganger skal oppstått skjedd problemer med batteriet om bord.

Batteriet skal ha blitt overopphetet og i ett tilfelle begynt å brenne.

Siden da har selskapets teknikere forsøkt å finne feilen uten hell, men har i stedet utviklet et nytt system som sørger for mer varmeisolasjon rundt batteriene og som lufter ut giftige gasser dersom det skulle begynne å brenne.

Vellykket test

I begynnelsen av april gjennomførte Boeing sin siste testflyging av 787-maskinen , og ifølge selskapet skal flyet ha klart seg gjennom ordinære og ekstraordinære flyforhold.

Resultatene fra den knappe to timer lange testturen ble sendt inn til amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) for godkjenning.

Før helgen kom den endelige godkjenningen fra FAA og mandag begynte Boeing med installeringen av det nye batterisystemet i flyene. Først skal de 50 flyene som allerede er levert til kundene repareres, før Boeing begynner på flyene som er produsert i tiden etter at maskinene ble satt på bakken.

Video av siste test av Boeing 787 Dreamliner.

NETT-TV: Tidligere i måneden gjennomførte Boeing en siste vellykket test av Dreamliner.

Tirsdag ettermiddag ble det klart at også europeiske luftfartsmyndigheter gir klarsignal for at flyene kan tas i bruk igjen.

– Flyselskapene kan ta flyene i bruk igjen så snart det nye systemet er installert, heter det i en uttalelse fra myndighetene.

Leaser av konkurrenten

Her hjemme har Norwegian bestilt åtte Dreamliner-fly som var planlagt tatt i bruk på selskapets langdistanseruter. Disse flyene skulle leveres i april og gå inn i ordinær trafikk i månedsskiftet mai-juni.

Selskapet har i stedet måttet lease inn to fly fra konkurrenten Airbus. Verken Boeing eller Norwegian har kunnet anslå når de nye flyene kan ta av fra norsk jord, men ifølge NTB håper Norwegian at flyene blir levert til Norge i juni.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen er glad for at løsningen nå er godkjent i Europa, men at det ikke får noe å si for leveringdsdatoen.

– Våre fly står fortsatt i Seattle, og disse vil få nytt batterisystem når Boeing har byttet ut på de 50 flyene som var i trafikk. Vi håper at vi snart kan få en mer konkret leveringsdato, sier Sandaker-Nielsen til NRK.no.

Når flyene kommer til Norge vil det likevel ta noe tid før de kan tas i bruk på langdistanserutene til Bangkok og New York.

– Pilotene trenger et visst antall avganger og landinger før de kan begynne med langdistanserutene. Derfor vil flyene kun gå i trafikk innen Europa de første ukene, sier han.

Har lært

Denne uken har Dreamliner-problemene vært tema under en høring i Den
nasjonale transportsikkerhetskomiteen i Washington.

Boeing har tapt 600 millioner dollar på feilen, og sier dette vil få følger for produksjonen og testingen av fly i fremtiden.

– I ettertid vil vi muligens bruke strengere testkriterier eller forsøke å forstå testkriteriene litt bedre når det gjelder ny teknologi, sa sjefingeniør for 787-flyet Mike Sinnett under høringen i dag.

Utbrent Dreamliner-batteri

Dette er det utbrente batteriet fra det japanske passasjerflyet som måtte nødlande på vei til Tokyo i januar i år.

Foto: HANDOUT / Reuters

Boeings visepresident for markedsføring Randy Tinseth understreket mandag at flyene nå vil være sikre å fly – til tross for at de ikke har kunnet slå fast den endelige årsaken til batteriproblemene.

– Dersom det skulle oppstå en feil kan vi ikke se at det vil kunne gå ut over sikkerheten, og flyet vil kunne fortsette til reisemålet, sier Tinseth.

-Jeg ville ikke nøle med å ta med familien på flyet, legger han til, for å forsikre engstelige flypassasjerer.