SAS og andre flyselskap vil nå ha forlenget den statlige forsikringsgarantien, som gjør normal flyvtrafikk mulig.
- Terrorangrepene mot USA gjorde at forsikringsselskapene senket de maksimale erstatningsbeløpene for krigsskader og terrorisme fra 1,7 milliardar til bare 50 millionar dollar. Den situasjonen kunne flyselskapene ikke møte uten statlig hjelp, sier konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS.
Må gi opp nasjonale flyselskaper
Samtidig sier EU-kommissær Loyola de Patacio, som er ansvarlig for transport og energi i EU at EU bare vil akseptere kompensasjon for tap som er direkte knyttet til terroraksjonen mot USA.
I et intervju med Dagens Næringsliv sier hun at EU-landene må gi opp ideen om nasjonale flyselskaper, og at det nå er nødvendig med selskaper for hele EU.
EU-kommisjonen vil ikke akseptere at medlemslandene gir støtte til flyselskapene på en måte som er i strid med de vanlige reglene for statsstøtte. Den støtten som blir gitt, må meldes til kommisjonen.
- Jeg tror det er på tide at medlemslandene gir opp ideen om et nasjonalt flyselskap. Det vi trenger nå er selskaper for hele EU, sier de Palacio til DN.
Avtaler
de Palacio mener det bør komme et felles fond for flyselskaper som kan dekke kostnader i forbindelse med ekstraordinære ulykker og kriser. Ordningen med å kompensere kostnader for ekstra risiko blir likevel utvidet til å gjelde ut året.
EU-kommisjonens mål et felles europeisk luftrom innen 2004. EU vil også ha et eget overnasjonalt organ som har som oppgave å sjekke at kontrollen innen Schengen-området er god nok. Dette vil også omfatte Norge.