Selv om styret i SAS-konsernet på styremøtet i København i dag trolig vedtar at verkstedet på Sola forsvinner, er næringsministeren med hvordan SAS-ledelsen har håndtert den varslede nedleggelsen.
- De har tatt beslutningen, og jeg har forsikret meg om at de har tatt beslutningen på et riktig grunnlag. Men det er deres ansvar, sier Eriksen til NRK.
Blander seg ikke inn
Det finnes ingen grunn til at regjeringen skal blande seg inn i SAS-styrets planer om å legge ned flyverksetedet, mener han.
- Mitt ansvar som eier ligger ikke på dette planet. Derfor forholder jeg meg strengt til de anerkjente prinsippene for utøvelsene av eierskap som det er enighet om, sier Eriksen.
- Men tror du det er en fornuftig ting å legge ned verkstedet og arbeidsplassene?
- Det er styret som har tatt beslutningen. Jeg har bedt dem om å sjekke beslutningsgrunnlaget, og det har de åpenbart gjort.
STÅR FAST: SAS-sjefen Jørgen Lindegaard ble møtt av ansatteprotester da han tirsdag var i Oslo for å møte stortingspolitikere. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix.
Eriksen kjenner ikke til de lokale planene om å få andre til å overta verkstedet.
Men han har i tidligere samtaler med konsernsjef Jørgen Lindegaard forsikret seg om at SAS er positive til at andre kan overta verkstedsvirksomheten.
- Lindegaard har bekreftet dette, at ja, kommer det andre på banen, vil SAS gå i positiv dialog med den aktuelle, sier Eriksen.
Beredskapsplan
På Sola og i Stavanger-regionen har de ikke gitt opp. Ordførerne i Stavanger og Sola, Leif Johan Sevland og Håkon Rege, står samlet i kampen.
En egen gruppe er nedsatt som skal gripe fatt i den ene og andre løsningen, alt etter hva som kommer ut av styremøtet i København i dag, er nedsatt.
I gruppen sitter personer som kjenner markedet for flyvedlikehold og økonomi.
Utsetter SAS-konsernet avgjørelsen om nedlegging, skal gruppen jobbe videre for at verkstedet består innen SAS-familien. Vedtas det nedleggelse, skal gruppen se på alternativer.
- Dennne gruppen skal jobbe raskt, slik at de ansatte ikke mister troen på at man kan jobbe videre på Sola. Flyfabrikanten Boeing har signalisert at det er et annet marked for flyvedlikehold enn hva SAS sier, sier Håkon Rege.
265 personer arbeider i dag i tilknytning til Sola-verkstedet. Mange av dem får raskt trolig annet arbeid.
- Derfor er tiden viktig for å bevare det flytekniske kompetansemiljøet, som er i verdenstoppen, samlet, sier Rege.