Hopp til innhold

Elbilselskap kjøper Saab

Elbilselskapet Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøper konkursboet til den svenske bilprodusenten Saab i Trollhättan. Det opplyste bostyret på en pressekonferanse i dag.

Saab i Trollhättan

Konkursboet etter Saab er solgt til elbilselskapet Electric Vehicle Sweden (NEVS).

Foto: ADAM IHSE / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

– Elbiler er fremtiden, og fremtidens elbiler skal bygges i Trollhättan, sier administrerende direktør Kai Johan Jiang, ifølge SVT .

På pressekonferansen sa Jiang at han er svært opptatt av bærekraftig utvikling og grønn energi.

– Det er noe jeg brenner for, og den hjertesaken har ført meg hit jeg står i dag, sa Jiang på pressekonferansen.

Både el- og hybridbiler

Planen er å lage både el- og hybridbiler i byen, og den første elbilen skal lanseres ved årsskiftet 2013/2014.

Ifølge Aftonbladet skal den nye elbilen bygge på Saab-modellen 9–3.

Selskapet er også interessert i å lage bioenergi og batterier i Trollhättan.

NEVS har dermed vunnet budkrigen mot konkurrenten Youngman. Det skal ha vært av betydning for avgjørelsen at NEVS har finansieringen klar.

– Vi tror vi har gjort en forretning som betyr at vi kan skrive et nytt kapittel i svensk industrihistorie, sier konkursforvalteren Hans L. Bergqvist.

Partene vil ikke oppgi prisen.

Ordfører i Trollhättan, Paul Åkerlund er svært glad.

– Saab har gjenoppstått. Det er stort og kunne si det som trollhättaninnbygger og som svenske, sier han.

Svensk-kineser er kjøper

NEVS' hovedeier er National Modern Energy Holdings med 51 prosent av aksjene. Selskapet er registrert på de britiske Jomfruøyene. Det Hong Kong-baserte selskapet China Dragon Base står bak NEVS.

Japanske Sun Investment eier de resterende 49 prosent av aksjene.

NEVS er nyetablert for å kunne være med i konkurransen om Saab.

NEVS ble startet i april av den svensktalende kineseren Kai Johan Jiang, sammen med den tidligere sjefen for Volvo Lastvagnar Karl-Ehrling Trogren. Han er styreleder, mens Jiang er administrerende direktør.

Styreleder Trogren sier at rekrutteringen til den nye elbilfabrikken allerede har begynt.

– Vi arbeider med lokale konsulenter der vi vet at mange tidligere saabansatte er nå, sier han.

Konkurs i fjor

Saab, med 3000 ansatte, erklærte seg konkurs i desember i fjor etter at den tidligere eieren, den nederlandske bilprodusenten Spyker, ikke klarte å skaffe de pengene som trengtes for å fortsette. Da hadde produksjonen ligget nede siden mars.

I april i år kom de dystre tallene på bordet som viste at Saab hadde en gjeld på 13 milliarder svenske kroner, mens verdiene i selskapet var 3,6 milliarder.

Saab begynte å lage biler etter andre verdenskrig. Det amerikanske bilkonsernet General Motors (GM) kjøpte halvparten av aksjene og tok over ledelsen av Saab i 1989, og ble eneeier i 2000.

Saabs toppår var 2006 da selskapet solgte 133.000 biler. Etterpå gikk salget ned til 93.000 biler i 2008 og bare 27.000 i 2009.

General Motors har aldri tjent penger på Saab, og måtte selv be om konkursbeskyttelse i USA på grunn av finanskrisen. Deretter avviklet GM sitt eierskap i Saab.

Tiden før konkursen var et faktum i desember i fjor, var turbulent for Saab. Det var produksjonsstans i perioder fordi selskapet ikke kunne betale underleverandører som svarte med å stanse leveringene.