Ekstra EU-kontroll til 500 mill per år

EU-kommisjonen vil kreve EU-kontroll hvert eneste år for biler som er seks år gamle eller eldre. Gjett hvem som må ta ekstraregningen på opp mot en halv milliard i året.

EU-kontroll hos NAF Skien

Hyppigere EU-kontroll kommer til å koste norske bileiere dyrt dersom det blir en realitet.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

EU-kommisjonen har sendt forslaget om årlige EU-kontroller for biler som er seks år eller eldre ut på høring. Forslaget sier også at mopeder og tilhengere til personbiler skal inn i samme kontrollregime som for bil.

Nå har samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) fått forslaget i vrangstrupen. Hun kjemper med nebb og klør for at kommisjonen skal trekke tilbake regelendringen.

– Vi mener dette er et forslag som går alt for langt. Det kommer til å bety mye økte kostnader for dem som har et kjøretøy, og det kommer til å bli en tung og byråkratisk ordning, sier Arnstad.

Ekstraregning på halv milliard

For det kommer til å koste flesk.

Ifølge tall Statistisk Sentralbyrå (SSB) har tatt ut for NRK.no kommer forslaget til å tvinge eierne til nær 1,8 millioner biler til å øke kontrollfrekvensen fra hvert andre til hvert eneste år.

Ettersom EU-kontroller koster fra rundt 500 kroner og oppover, betaler norske bilister allerede nå mer enn 894 millioner kroner hvert annet år i EU-kontroller.

Får EU-kommisjonen som de vil, gir forslaget en ekstraregning på 500 millioner kroner til norske bilister.

Hvert eneste år.

Den regningen er det du, jeg og alle andre som har biler som er eldre enn seks år gamle som må betale.

Og det kommer til å ramme mange. Ifølge tall fra SSB i april i år er nemlig gjennomsnittsalderen på norske biler 10,5 år gammel.

NAF: – Til ingen nytte

Bakgrunnen for forslaget til EU-kommisjonen er å gjøre bilparken innen EU og EØS tryggere.

Det for Norsk Automobilforbund til å fnyse.

De mener ulykkesårsakene ikke fanges opp av hyppigere EU-godkjenninger.

– Vi har sett på tall rundt trafikkulykker, og ulykker som skyldes tekniske feil er veldig lite i forhold til totalt antall ulykker. Da er det unødvendig å påføre bileier den ekstrakostnaden, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han sier NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har gått gjennom 354 000 ulykker. Kun 644 av disse, eller mindre enn 0,2 prosent av ulykkene, skyldtes tekniske feil som kunne vært fanget opp i EU-kontrollen.

– Dette medfører bare mer kostnader i driften av bilen, og vi har ingen tro på at dette øker sikkerheten, sier Engebretsen.