De uferdige delene til Kristin-plattformen, stigerørsbalkongen og flammetårnet, skal nå være om bord i et spesialskip på vei til Norge etter at det spanske verftet ikke ble ferdige til avtalt tid. Arbeidene skal nå fullføres ved Aker Stord. Hvilke ekstrakostnader dette vil medføre er foreløpig ikke klart.
Men den dramatiske beslutningen om å hente de uferdige delene hjem fra Spania kan også få et etterspill fra Dragados’ side, skriver Stavanger Aftenblad.
Da avisa besøkte Dragados Offshore mandag, satt Statoils prosjektledelse og ledelsen i Dragados i lange møter om Kristin-kontrakten.
- Vi mener de forsinkelsene som har oppstått skyldes forhold utenfor vår kontroll, sier administrerende direktør Pedro Ascorbe i Dragados Offshore til avisa.
Han mener det er to hovedgrunner til at prosjektet har trukket ut i tid. For det første at det er kommet 500 endringer i arbeidsbeskrivelsene, 150 av disse etter at det ifølge Ascorbe var enighet om at man måtte unngå flere endringer underveis i prosjektet.
Dårlig vær
Dessuten var Cadiz-området, hvor byggingen foregår, rammet av sammenhengende dårlig vær sist høst. Dette førte til at arbeid med maling og overflatebehandling måtte utsettes.
Statoils prosjektleder for Kristin, Per Brevig, sier på sin side at beslutningen om å flytte arbeid til Norge var udramatisk. I likhet med Ascorbe mener han at noe av forsinkelsene skyldes endringer underveis, men mener at også Dragados må være med på ansvaret.
– Tilgang på personell til å utføre arbeidet har til tider vært en flaskehals, sier han til avisa.