Hopp til innhold

Dobling i antall flyklager

En ny rapport viser at det har vært en fordobling av antall klager rettet mot flyselskaper i forhold til 2005. Ryanair er verst i Norge.

Ryanair
Foto: PAUL ELLIS / AFP

Det europeiske forbrukernettverket mottok i 2006 vel 3000 klager rettet mot europeiske flyselskaper.

Av disse gjaldt 24 prosent irske flyselskap.

Les hele rapporten:

Air Passengers Rights: Consumer complaints 2006

 

Ryanair versting

Lavprisselskapet Ryanair er det flyselskapet som topper statistikken i Norge. Forbruker Europa, som står bak den norske delen av rapporten, har mottatt 30 klager på selskapet i fjor og i år.

- De fleste klagene omhandler enten bagasjerot, eller manglende tilbakebetaling etter kanselleringer, sier juridisk saksbehandler Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa til nrknyheter.no.

Av andre flyselskaper som flyr til og fra Norge, kan det nevnes at KLM har fått 22 klager, Air France har fått 16 og Stirling 20.

Klagene som er registrert i denne rapporten er bare henvendelser rettet til dette organet. I tillegg kommer klagene som har kommet inn til Luftfarttilsynet, samt Forbrukerombudet.

Luftfartstilsynet har registert dobbelt så mange klager fra flypassasjerer i år i forhold til i fjor. Innstilte flyavganger og manglede, lovpålagt kundehjelp ved flyforsinkelser, er på klagetoppen. 

Bagasjekaos

Flypassasjerer klaget mest på bagasjeproblemer, fulgt av flykanselleringer, flyforsinkelser, nektet ombordstigning og andre typer klager på for dårlig kundebehandling fra flyselskapenes side.

Irske flyselskap skiller seg klart ut når det gjelder klager, med firedel av alle mottatte klager.

En av grunnene til det er at Irlands største lavprisselskap, Ryanair, har stor aktivitet, og stort marked her.

Kirsti Pamphlett sier til NRK at en viktig grunn til den økte klagemengden er økt flytrafikk. Folk flyr mer enn noen gang, og dermed økes klagene naturlig.

- Ryanair et selskap som har blitt forbundet med en del forbrukerproblemer, sier Pamphlett.

Blant annet kommer det opp en sak for lagmannsretten på nyåret der selskapet blant annet må svare for svikt i forhold til refusjon av skatter og avgifter, samt erstatningsansvar.