Meklingsmann hos Riksmeklingsmannen, Carl Petter Martinsen, sier til NRK at det har vært kompliserte forhandlinger, men det har vært vilje på begge sider til å finne løsninger på vanskelige spørsmål. Partene ble enige 12 timer på overtid.
Men streiken er bare foreløpig avverget. Nå har medlemmene frist fram til 4. mai til å godta forslaget som nå er lagt fram. Blir det nei i uravstemningene kan det da blir streik, sier Martinsen til NRK.
Transportarbeiderforbundet bekrefter at det er enighet blant et flertall på arbeidstakersiden om å anbefale forslaget til ny bussavtale.
Det betyr at det neppe blir streik i kollektivtransporten, selv om det blir opp til forbundenes medlemmer å ta den endelige avgjørelsen gjennom uravstemning.
Riksmeklingsmannen la tidligere fram en skisse til løsning i transportarbeider-oppgjøret. Det har vært meklet siden midnatt.
Det er imidlertid sterk uenighet om hvor god skissen meklingsmannen har lagt fram er.
Uravstemning
Derfor skal de involverte i forbundene skal være enige om å sende riksmeklingsmannens forslag til uravstemning, skriver FriFagbevelse.no.
Forbundene skal ha gitt medlemmene sprikende anbefalinger om hvordan de bør stemme i en uravstemning.
I bussbransjen er forbundene delt i synet på om meklingsforslaget fortjener å bli vedtatt. Fagforbundet vil ikke anbefale forslaget, skiver nettstedet.
I Transportarbeiderforbundet er forhandlingsutvalget delt. Et flertall på sju anbefaler medlemmene å stemme ja, mens mindretallet oppfordrer til å stemme nei.
Det YS-tilsluttede yrkestrafikkforbundet anbefaler enstemig sine medlemmer å stemme ja.
– Kom så langt vi kunne
– Vi føler vi har kommet så langt som vi kan greie. Det var harde tautrekkinger, sier informasjonsleder Bente Bolstad i Yrkestrafikkforbundet (YTF) til Aftenposten.no.
Tidligere har det vært spekulert i pauser på 1 time og 59 minutter midt på dagen. Slik slapp man kompensasjon for slik dødtid.
Med det nye forslaget til avtale kan en ubetalt pause maksimum være på en time. Det skal også settes ned et utvalg som skal jobbe med arbeidstidsordninger i sin helhet.
Generelt tillegg på 1,50
Ifølge Ys.no innebærer forslaget et generelt lønnstillegg på kroner 1,50 på buss, gods og miljø.
– I tillegg ble det gitt et likelønnstillegg eller lavtlønnstillegg på kroner 0,50 og tillegg for kompetansemoduler og et rutebussjåførtillegg, sier Jack Nielsen, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.
Forslaget innebærer at arbeidsgiverne må betale mer for såkalt delte skift utenfor Oslo.
1700 var tatt ut til streik
Det var varlset at 1700 ansatte i transport- og miljøsektoren ville bli tatt ut i streik hvis partene ikke ble enige.
I første omgang hadde de fire forbundene tatt ut 1700 buss- og lastebilsjåfører og renovasjonsarbeidere. Dette kunne ha stoppet store deler av busstrafikken i Buskerud og Rogaland i dag.
Kunne blitt full busstopp
De fire forbundene i transportsektoren, Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet tok i hovedsak ut folk i de samme bedriftene.
Bussjåførene var en av gruppene. De krever å få dekket elleve kroner i timen før årets lønnsoppgjør.
Dersom bussjåførene hadde gått ut i streik, ville blant annet bussene i Buskerud og Rogaland stå stille i dag.
Godstrafikken og renovasjonen kunne også ha blitt rammet av streiken.
Les også:
Les også:
Les også:
Her ville streiken rammet
Tabellen under viser i hvilke selskaper sjåførene skulle bli tatt ut i en eventuell streik torsdag. I tillegg til bussjåfører ville også sjåfører innen godstransport og renovasjon streike.