Hopp til innhold

Åpner tilsynssak mot Deli de Luca etter mistanke om snusreklame

Helsedirektoratet åpner tilsynssak mot kioskkjeden Deli de Luca og Swedish Match, etter mistanke om at kioskansatte har drevet markedsføring av en ny snusvariant.

Deli de Luca på Holbergs plass

Ansatte i kioskkjeden Deli de Luca har reklamert for den nye snusvarianten fra Swedish Match. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Erik Engen / NRK

Fra 1. januar 2010 ble det forbudt å la tobakk og røykeutstyr stå synlig i butikkhyllene her til lands.

Sigarettpakkene har blitt erstattet av nøytrale plastkort bak metallammeller, mens snusboksene ligger skjult bak maskerte kjøleskapsdører.

Strid mot staten

For tiden står staten og tobakksindustrien mot hverandre i Oslo tingrett. Tobakksprodusenten Philip Morris vil at forbudet skal oppheves fordi det hindrer markedsføring av nye produkter.

– Dette handler om retten til å vise produkter til voksne forbrukere i et lovlig marked, og å vise nye merker. Markedsføring er helt essensielt for å drive lønnsomt i et legalt marked, og det gjøres her via synlig oppstilling, sa Philip Morris' prosessfullmektig Jan Magne Juuhl-Langseth da rettssaken startet i begynnelsen av juni .

Markedsfører ny variant

snus

Helsedirektoratet mistenker ulovlig markedsføring av snus.

Foto: Olivier Morin / AFP

I forbindelse med at Swedish Match lanserer en ny snusvariant i Norge, har derimot snuskundene fått muntlig markedsføring fra kioskansatte ved Deli de Luca-forretninger i Oslo.

NRK kjenner til at kunder som har forsøkt å kjøpe den originale utgaven av snustypen, har blitt tilbudt å prøve den nye varianten i flere av kjedens forretninger i byen.

Også ved tre stikkprøver har NRK uoppfordret fått tilbud om å prøve det nye merket i stedet.

Da vi konfronterte selgeren med reklameframstøtet, ble det avvist med at det kun var «en anbefaling om å prøve den nye varianten».

Tilsynssak

Anne Hafstad i Helsedirektoratet

Avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Anne Hafstad.

Foto: Helsedirektoratet

– All markedsføring av tobakk er forbudt i Norge. Hvis det er systematikk i at man tilbyr et spesifikt merke, blir det rammet av tobakksskadeloven, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Anne Hafstad til NRK.no.

Hafstad tar forbehold om at NRKs opplysninger stemmer, men direktoratet vil nå undersøke saken.

– Vi oppretter nå en tilsynssak. Det betyr at vi tar kontakt med Deli de Luca og Swedish Match og ber om en redegjørelse for om de gjør det og om hva som er bakgrunnen, sier Hafstad.

Hun sier det er vanskelig å si om dette har noen sammenheng med forbudet mot synlig tobakk før de har fått et svar fra partene.

– Dersom dette viser seg å stemme, vil eventuelle sanksjonsmuligheter være at vi treffer et vedtak om at vi ber dem slutte med praksisen og eventuelt ilegger dem tvangsmulkt om de fortsetter, sier avdelingsdirektøren.

Endrer praksis

Daglig leder i Deli de Luca Norge Thor Johansen sier til NRK.no at han beklager dersom noen har oppfattet det som om at de pusher snus.

– Vi er en kjede som er opptatt av nyheter, og ønsker at våre ansatte skal ta kontakt med kundene å informere dem om nyheter på markedet. Dette gjelder alle produkter vi har i butikkene våre, uansett varegruppe, sier Johansen.

Han understreker at de kun har promotert snusprodukter overfor folk som selv har bedt om å kjøpe snus.

– Vi gir de kun muligheten til å vurdere en av nyhetene som har kommet når de skal kjøpe sin snus, spesielt hvis det er et produkt som ligner. Men vi ser at det kan være uheldig, og vil nok endre praksis på dette, sier Johansen.

Han sier de nå avventer brevet fra Helsedirektoratet og vil svare på spørsmålene deres.

– Igjen så beklager vi hvis noen har følt at vi har pushet snus, det har aldri vært meningen, sier Johansen.

Har samarbeidet tidligere

Deli de Luca har tidligere samarbeidet med tobakksbransjen i forbindelse med lansering av nye snusmerker.

I 2009 lanserte Swedish Match en begrenset utgave av et annet snusmerke ekslusivt hos kjedens butikker.

– Vi er stolte over å kunne tilby et helt egen snus til Deli de Lucas kunder. Snus utgjør en stadig økende del av omsetningen for oss, og et spennende design kombinert med gode produkter vekker interesse blant kundene, sa kategorisjef Cristiano Aubert hos Deli de Luca til Handelsbladet den gang.

Også i 2007 samarbeidet kioskkjeden med distribusjonsselskapet Bonaventura da de lanserte to nye snusmerker på det norske markedet.

Ifølge fagbladet Dagligvarehandelen bar testsalget frukter, for etter kun én uke hadde de to snusmerkene en markedsandel på 11 prosent.

– Dette er den mest suksessfulle lanseringen av et snusmerke siden General, sa Thor Johansen i Deli de Luca til fagbladet den gang.

Johansen understreker overfor NRK.no idag at de ikke har drevet med testsalg av snus siden den aktuelle kampanjen i 2009.

– Kan bli bedre

Nils Erlimo i Swedish Match Norge sier han ikke kjente til praksisen før NRK tok kontakt.

– Swedish Match informerer våre kunder om hvilke produkter vi lanserer, og vi informerer om lovverket omkring snus. Swedish Match har ca 10.000 butikker som kunder i Norge, og det er butikkene som selger videre til forbruker, med de forpliktelser det innebærer, sier han.

Ifølge Erlimo har snusprodusenten nå tatt kontakt med Deli de Luca og sine selgere, som har kontakt med de forskjellige butikkene.

– Snus er et voksenprodukt, og skal selges i henhold til lovverket. Swedish Match ser at vi kan bli bedre på å ha en dialog med våre kunder, i dette tilfellet Deli de Luca, sier Erlimo.

Erlimo viser til tall fra SIFO som viser at forbudet mot synlig tobakk ikke har hatt noen innvirkning på salget av snus, og sier at kjedene selv velger hvilke produkter de vil selge.

– Swedish Match har en dialog med Helsedirektoratet omkring lovverket, og vil gi direktoratet all den informasjon de måtte trenge, sier Erlimo.