SAS tar hånd om de største byene - Braathens får resten. Bare noen få ruter får parallelflyginger, skriver Dagens Næringsliv.
Fra og med sommerprogrammet som trer i kraft tirsdag etter påske, skal de to selskapene dele Norge mellom seg. De siste par dagene har det vært intense møter mellom ledelsen i SAS og Braathens. Igår kveld ble sentrale medarbeidere internt i de to selskapene informert om hva som skal skje, skriver avisen.
På rutene ut fra Oslo til henholdsvis Kristiansand og Ålesund trekker SAS seg helt ut. Selskapets flyginger på disse strekningene blir overtatt helt av Braathens, slik at kapasiteten blir opprettholdt.
Braathens skal ifølge Dagens Næringsliv også fly de øvrige rutene mellom Kristiansund og Molde og Oslo, som i dag. I tillegg skal Braathens åpne ny direkterute mellom Oslo og Alta, og trolig en destinasjon til mellom hovedstaden og Finnmark.
- Dette er et forslag som skal behandles i begge selskapenes styrer, samt drøftes med fagforeningene, sier informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens.
Han understreker at rutestrukturen ikke er endelig besluttet, men et forslag. Forslaget legger ikke opp til reduksjoner i antall flyginger, og heller ikke prisøkninger.