– Dette er en svært betydningsfull dag, ikke bare for Chrysler og selskapets trofaste ansatte, men for den globale bilindustrien som helhet, sier Fiats administrerende direktør Sergio Marchionne.
Han overtar nå som sjef i Chrysler, som nå skal gjenoppstå som et mindre, men mer levedyktig selskap.
Fiat får til å begynne med en eierandel på 20 prosent i Chrysler. Senere skal eierandelen øke gradvis slik at Fiat til slutt blir majoritetsaksjonær.
Vilkåret er at målene som er fastsatt i salgsavtalen, overholdes, og at lånene Chrysler har mottatt som krisehjelp fra staten, tilbakebetales.
Lover innovasjon
Machionne sier Chrysler snart vil være i full drift igjen. Det kriserammede selskapet måtte legge store deler av sin virksomhet på is da det søkte om konkursbeskyttelse den 30. april.
– Vi akter å bygge videre på Chryslers innovasjonskultur og Fiats teknologi og ekspertise for å utvide Chryslers produktrekke både i Nord-Amerika og resten av verden, sier Marchionne.
Ifølge ham skal det nye Chrysler kjennetegnes av nye «miljøvennlige og drivstoffgjerrige kjøretøyer av høy kvalitet».
Godkjent av høyesterett
Høyesterett i USA ga tirsdag kveld klarsignal til at salget kan gjennomføres, og onsdag morgen ble avtalen undertegnet av Fiat.
Les:
Les:
En rekke pensjonsfond som har hatt eierandeler i Chrysler har vært motstandere av salget. De argumenterer med at salget på ulovlig vis belønner usikrede kreditorer fremfor sikrede.
Chrysler og Obama-administrasjonen oppfordret på sin side høyesterett til å godkjenne salget og sa at en lang utsettelse kunne føre til selskapets undergang.
Analytikere regner salget av Chrysler som en mal for omorganiseringen av den langt større bilprodusenten General Motors