Samtidig brøt gjeldsforhandlingene mellom USAs finansdepartement og Chryslers kreditorer sammen, og konsernet ser dermed ut til å måtte søke om konkursbeskyttelse.
Men konkurs betyr ikke slutten for Chrysler. Tvert imot har finansdepartementet i flere uker forberedt seg på en styrt konkurs med konkursbeskyttelse, som åpner for en rask restrukturering og dermed en allianse med Fiat.
USA har satt en allianse med den italienske bilprodusenten som betingelse for å fortsette å støtte Chrysler med milliardlån.
– Jeg har faktisk store forhåpninger, mer enn for 30 dager siden, om at vi kan få en løsning som bevarer et levedyktig Chrysler, sa president Barack Obama på en pressekonferanse i går kveld.
Fordel for begge
I henhold til en foreløpig avtale som ble undertegnet i januar, skal Fiat først overta en aksjeandel på 20 prosent i Chrysler, som siden øker til 35 prosent og til slutt muligens 51 prosent.
Fiat har satt som betingelse at de ikke skal betale noe og ikke overta Chryslers gjeld. Men alliansen vil gi Chrysler tilgang på Fiats teknologi for bygging av små biler, og den vil gi Fiat tilgang på det amerikanske markedet, blant annet ved å åpne en av Chryslers fabrikker for bygging av Fiat-modeller.
De to viktigste betingelsene for at det blir en avtale med Chrysler, har vært at de ansatte godtar kraftige nedskjæringer og at gjelden blir avviklet.
Arbeiderne godtar
I går kveld ble den første betingelsen oppfylt da de ansatte med overveldende flertall stemte for den nye tariffavtalen, trass i at den betyr tap av bonuser, dårligere betingelser for de overtallige og kutt i helsedekningen.
Mellom 80 og 94 prosent av de 27.000 ansatte stemte for avtalen, som også innebærer at bilarbeiderforbundet UAW tar en 55 prosents aksjeandel i Chrysler, siden Chrysler betaler en del av sine forpliktelser til arbeiderne med aksjer.
– Våre medlemmer har godtatt en avtale som er smertefull både for ansatte og pensjonister, men som bidrar til å bevare arbeidsplasser og gir Chrysler en mulighet for å overleve, sier sjefen for bilarbeiderne, Ron Gettelfinger.
Gjeldsforhandlinger mislykkes
Den andre betingelsen til Fiat er ennå ikke oppfylt etter at forhandlerne sent i går måtte kaste inn håndkleet etter at langvarige forhandlinger om en løsning ikke førte fram.
De fire store bankene som har to tredeler av gjelda på 6,9 milliarder dollar, har godtatt regjeringens tilbud om å betale kreditorene 2,25 milliarder dollar mot at resten av gjelda slettes.
Men tre mindre kreditorer, alle hedgefond, sier nei til tilbudet, selv etter at staten la enda 250 millioner på bordet. Det innebærer at selskapet må gå til retten og be om konkursbeskyttelse og det ikke blir en løsning innen midnatt.
Dersom selskapet ender i skifteretten, vil dommeren i tråd med vanlig praksis legge seg på det tilbudet som flertallet av kreditorene har godtatt.