Senatet vraket i natt forslaget om krisehjelp til den amerikanske bilindustrien, som er på konkursens rand.
Les:
Pakken på 100 milliarder kroner skulle redde de tre bilgigantene General Motors, Chrysler og Ford mot at disse gikk med på omfattende lønnskutt.
Men fagorganisasjonen United Auto Workers sa nei til kravet, og forsøket på å forhandle fram et tverrpolitisk kompromiss mislyktes.
- Vurderer andre tiltak
Dana Perino, som er talskvinnen til Det hvite hus, har sendt ut en pressemelding der hun kritiserer Kongressen for ikke å ha kommet til enighet om krisepakken, som president Bush støttet.
- Det er skuffende at Kongressen ikke klarte å godkjenne forslaget til tross for at passende og effektive forslag for å hjelpe og restrukturere bilprodusenter i krise fikk flertall i begge hus, sier Perino.
General Motors og Chrysler har ifølge New York Times så dårlig økonomi at de kan risikere å gå konkurs innen slutten av måneden.
Les:
- På grunn av den svake tilstanden til amerikansk økonomi vil vi vurdere andre tiltak hvis nødvendig, inkludert bruk av TARP-programmet, for å hindre en kollaps i bilindustrien, sier Perino.
TARP står for Troubled Assets Relief Program, og er den største delen av den nasjonale krisepakken på 700 milliarder dollar, som ble vedtatt i oktober.
Les:
- Kan rasere økonomien
Etter at Senatet ikke klarte å komme til enighet, oppfordret lederen i Representantenes hus, Nancy Pelosi, Bush-administrasjonen til å hjelpe bilprodusentene, samtidig som hun kritiserte republikanerne i Senatet.
- Konsekvensene av republikanernes mangel på handlekraft kan rasere økonomien vår, og skade arbeidere og bilindustrien hvis ikke presidenten øyeblikkelig ber finansminister Henry Paulson om å utforske andre muligheter for kortsiktig finansiell hjelp, sier Pelosi.
Video: Senatet sa nei til bilindustrien